EPN

BIB2500 Brukere og systeminteraksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Users and System Interaction
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Informasjonssøk har alltid vært en sentral del av bibliotekarenes arbeid. Med introduksjon av weben og ulike mobile teknologier er søking nå også en hverdagslig aktivitet for de fleste. Samtidig kan informasjonsbehovene som brukere forventer å kunne løse ved hjelp av søkemotorer variere mye i størrelse og kompleksitet, og brukere er ikke alltid i stand til å løse disse på egen hånd. Dette kurset tar for seg hvordan informasjonsbehov kan oppstå i forskjellige kontekster, og hvordan informasjonssøkeatferden vil variere med behovet. Kurset inkluderer grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon (HCI), og fokuserer på interaksjon mellom brukere og søkesystemer.

Forkunnskapskrav

BIB1300

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner sentrale teorier om informasjonssøkeatferd
  • kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI)
  • har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
  • har innsikt i webens oppbygning og gjenfinning på web

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov
  • kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov
  • kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt
  • kan utvikle effektive søkestrategier basert på forskjellige typer informasjonsbehov
  • har inngående ferdigheter i søketeknologi og søketeknikker
  • kan kritisk evaluere kilder

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført kurset, kan studenten

  • kommunisere med brukere og forstå deres informasjonsbehov
  • anvende ulike typer søkesystemer og kritisk evaluere kilder

Innhold

  • Kontekst for informasjonsbehov
  • Typer informasjonsbehov og hvordan det påvirker informasjonssøkeatferd
  • Grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon
  • Brukervennlighet
  • Webens struktur, nettsiders typologi, og søkemotorers oppbygging og virkemåte
  • Kommunikasjon med brukere
  • Kildetyper
  • Grunnleggende søketeknikker
  • Evaluering av kilder
  • Relevansbegrepet

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En skriftlig oppgave knyttet til teorier om informasjonssøkeatferd (omfang: ca. 1500 ord pluss litteraturliste) samt oppmøte på minst to seminarer.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell firetimers eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.