Studieinfo emne BIB2500 2019 HØST
BIB2500 Brukere og systeminteraksjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Users and System Interaction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Informasjonssøk har alltid vært en sentral del av bibliotekarenes arbeid. Med introduksjon av weben og ulike mobile teknologier er søking nå også en hverdagslig aktivitet for de fleste. Samtidig kan informasjonsbehovene som brukere forventer å kunne løse ved hjelp av søkemotorer variere mye i størrelse og kompleksitet, og brukere er ikke alltid i stand til å løse disse på egen hånd. Dette kurset tar for seg hvordan informasjonsbehov kan oppstå i forskjellige kontekster, og hvordan informasjonssøkeatferden vil variere med behovet. Kurset inkluderer grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon (HCI), og fokuserer på interaksjon mellom brukere og søkesystemer.
Forkunnskapskrav
BIB1300
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- kjenner sentrale teorier om informasjonssøkeatferd
- kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI)
- har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
- har innsikt i webens oppbygning og gjenfinning på web
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov
- kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov
- kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt
- kan utvikle effektive søkestrategier basert på forskjellige typer informasjonsbehov
- har inngående ferdigheter i søketeknologi og søketeknikker
- kan kritisk evaluere kilder
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomført kurset, kan studenten
- kommunisere med brukere og forstå deres informasjonsbehov
- anvende ulike typer søkesystemer og kritisk evaluere kilder
Innhold
- Kontekst for informasjonsbehov
- Typer informasjonsbehov og hvordan det påvirker informasjonssøkeatferd
- Grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon
- Brukervennlighet
- Webens struktur, nettsiders typologi, og søkemotorers oppbygging og virkemåte
- Kommunikasjon med brukere
- Kildetyper
- Grunnleggende søketeknikker
- Evaluering av kilder
- Relevansbegrepet
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En skriftlig oppgave knyttet til teorier om informasjonssøkeatferd (omfang: ca. 1500 ord pluss litteraturliste) samt oppmøte på minst to seminarer.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell firetimers eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.