Programplaner og emneplaner - Student
BIB2300 Bibliotek og læring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Libraries and Learning
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Innholdet i kurset er knyttet til temaene læring og læringsteori, undervisningsmetoder, veiledningsstrategier og veiledningsteknikker, informasjonssøkeprosessen, informasjonskompetanse, elevers og studenters informasjonssøkeatferd, utdanningsbiblioteket som pedagogisk ressurs, digitale læringsarenaer, og bibliotekaren som veileder og pedagog.
-
Forkunnskapskrav
BIB1100 Bibliotek og samfunn
-
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om og forståelse for bibliotekets og bibliotekarens rolle i undervisning og læring.
- kjenner til teorier om og modeller for læring, undervisning og veiledning
- kjenner til noen teorier om og modeller for informasjonssøkeatferd
- forstår sammenhengen mellom informasjonssøking, informasjonsanvendelse og læring
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende aktuelle teorier og modeller for å forklare og reflektere over problemstillinger innen feltet.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, praktiske øvelser og selvstudium.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten må publisere et blogginnlegg og en kommentar i fagets blogg. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en omarbeidet versjon
-
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 3-dagers hjemmeeksamen.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen (Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus)
-
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Sensorordning
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.