EPN

BIB2201 Metadata Emneplan

Engelsk emnenavn
Metadata
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet behandles metoder, standarder, hjelpemidler og verktøy for arbeidet med å beskrive ulike typer dokumenter samt teori og praksis for hvordan slike beskrivelser brukes i organisering, tilgjengeliggjøring, gjenfinning og anvendelse av innhold. Emnet gir bred kompetanse i produksjon, kvalitetssikring, bruk og gjenbruk av metadata i en global kontekst hvor interoperabilitet og kvalitet er viktig.

Forkunnskapskrav

BIB2500

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har bred innsikt i standarder, formater og praksis for beskrivelse av ulike typer dokumenter
  • har generell kunnskap om hvordan metadata brukes i gjenfinning, organisering og anvendelse av informasjon og annet innhold, og spesifikk innsikt i produksjon og bruk av metadata i arkiv og bibliotek
  • har kunnskap om kvalitetskrav til og kvalitetssikring av metadata
  • er kjent med gjenbruk og interoperabilitet, modeller, protokoller og formater for utveksling av metadata
  • har kunnskap om opphavsrett og lisenser for fri tilgang til samlinger av metadata
  • forstår hvordan metadata inngår i og kan formidles som data på den semantiske weben
  • har et fremtidsrettet perspektiv på metadata med god innsikt i moderne bibliografiske modeller

Ferdigheter

Studenten 

  • kan analysere og beskrive ulike typer av dokumenter med tanke på organisering og gjenfinning 
  • kan lage og strukturere metadata i overenstemmelse med standarder, etablert praksis og formater
  • kan oversette mellom ulike formater og modeller med egnede verktøy
  • kan strukturere og tilrettelegge metadata for den semantiske weben
  • kan analysere og vurdere kvalitet av metadata

Generell kompetanse

Studenten

  • kan jobbe selvstendig og i gruppe med faglige utfordringer
  • kan formidle faglig kunnskap
  • kan utvikle egen kunnskap og finne relevant litteratur
  • har den digitale kompetansen som er relevant for å løse faglige utfordringer

Innhold

Temaer som inngår i emnet: 

  • Beskrivelse av ulike dokumenttyper
  • Ulike typer registreringsstandarder og metadataskjema
  • Metadatakvalitet; sentrale bergreper, hjelpemidler og metoder for kvalitetssikring
  • Opphavsrett til samlinger av metadata, lisenser for fri tilgang til metadata
  • Teori og modeller for interoperabilitet og gjenbruk av metadata
  • Bruk av XML som format for strukturering av metadata
  • Bruk av XML-baserte løsninger for oversettelse mellom formater
  • RDF og semantiske data
  • Utveksling av data med webbaserte protokoller

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I emnet inngår 4 arbeidskrav som skal utføres i grupper på 3-5 studenter og er delinnleveringer/aktiviteter i et gjennomgående prosjekt:

  • To av arbeidskravene er skriftlige innleveringer
  • Ett arbeidskrav er studentvurdering hvor studentene skal evaluere og gi tilbakemeldinger til andre gruppers leveranser
  • Ett arbeidskrav er en avsluttende presentasjon som holdes for faglærer og andre studenter i emnet.

Arbeidskravene skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er en individuell skriftlig tredagers hjemmeeksamen. 

Kandidater som ikke består eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.