EPN-V2

BIB2201 Metadata Course description

Course name in Norwegian
Metadata
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

I emnet behandles metoder, standarder, hjelpemidler og verktøy for arbeidet med å beskrive ulike typer dokumenter samt teori og praksis for hvordan slike beskrivelser brukes i organisering, tilgjengeliggjøring, gjenfinning og anvendelse av innhold. Emnet gir bred kompetanse i produksjon, kvalitetssikring, bruk og gjenbruk av metadata i en global kontekst hvor interoperabilitet og kvalitet er viktig.

Required preliminary courses

BIB2500

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har bred innsikt i standarder, formater og praksis for beskrivelse av ulike typer dokumenter
  • har generell kunnskap om hvordan metadata brukes i gjenfinning, organisering og anvendelse av informasjon og annet innhold, og spesifikk innsikt i produksjon og bruk av metadata i arkiv og bibliotek
  • har kunnskap om kvalitetskrav til og kvalitetssikring av metadata
  • er kjent med gjenbruk og interoperabilitet, modeller, protokoller og formater for utveksling av metadata
  • har kunnskap om opphavsrett og lisenser for fri tilgang til samlinger av metadata
  • forstår hvordan metadata inngår i og kan formidles som data på den semantiske weben
  • har et fremtidsrettet perspektiv på metadata med god innsikt i moderne bibliografiske modeller

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og beskrive ulike typer av dokumenter med tanke på organisering og gjenfinning
  • kan lage og strukturere metadata i overenstemmelse med standarder, etablert praksis og formater
  • kan oversette mellom ulike formater og modeller med egnede verktøy
  • kan strukturere og tilrettelegge metadata for den semantiske weben
  • kan analysere og vurdere kvalitet av metadata

Generell kompetanse

Studenten

  • kan jobbe selvstendig og i gruppe med faglige utfordringer
  • kan formidle faglig kunnskap
  • kan utvikle egen kunnskap og finne relevant litteratur
  • har den digitale kompetansen som er relevant for å løse faglige utfordringer

Content

Kunnskaper

En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

  • har bred kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer og problemstillinger, og om de teorier, metoder, hjelpemidler og verktøy som anvendes

Ferdigheter

En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

  • kan anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek- og informasjonsvirksomhet
  • har kunnskaper og ferdigheter som kvalifiserer for profesjonsutøvelse innen biblioteksektorens ulike deler og i virksomheter der dokumenthåndtering og informasjons- og kulturformidling inngår

Generell kompetanse

En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

  • har evne til analytisk tenkning og refleksjon
  • kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
  • kan bidra til utvikling av god praksis innen fagområdet
  • har beredskap til å møte forandringer i yrkeslivet
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.

Course requirements

I emnet inngår 4 arbeidskrav som skal utføres i grupper på 3-5 studenter og er delinnleveringer/aktiviteter i et gjennomgående prosjekt:

  • To av arbeidskravene er skriftlige innleveringer
  • Ett arbeidskrav er studentvurdering hvor studentene skal evaluere og gi tilbakemeldinger til andre gruppers leveranser
  • Ett arbeidskrav er en avsluttende presentasjon som holdes for faglærer og andre studenter i emnet.

Arbeidskravene skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.

Assessment

Vurderingsformen er en individuell skriftlig tredagers hjemmeeksamen.

Kandidater som ikke består eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Bibliotek- og informasjonsvitenskap gir bred kompetanse i organisering, gjenfinning og formidling av ulike medieformer og tekster, der brukeraspektet står sentralt. Informasjon, kunnskap og kultur i det flerkulturelle og digitale samfunnet vektlegges. Studiet kvalifiserer til arbeid i bibliotek, og også til arbeid i virksomheter der dokumenthåndtering og informasjons- og kulturformidling inngår. Studiet er organisert i større emnegrupper, der også de forskjellige metodefagene inngår. Det er en sterk sammenheng mellom studiets forskjellige deler.

Studiet er treårig og fullført studium kvalifiserer til søknad om opptak til masterstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap.  

Bachelorgraden oppnås i samsvar med Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap, jf. § 2-3, 1 a. Gradens engelske tittel er Bachelor of Library and Information Science.

Grading scale

Bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innen biblioteksektorens ulike deler og i virksomheter der dokumenthåndtering, formidling av informasjon samt kultur- og litteraturformidling inngår. 

Examiners

For å bli tatt opp til bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.