Programplaner og emneplaner - Student
BIB2201 Metadata Course description
- Course name in Norwegian
- Metadata
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet behandles metoder, standarder, hjelpemidler og verktøy for arbeidet med å beskrive ulike typer dokumenter samt teori og praksis for hvordan slike beskrivelser brukes i organisering, tilgjengeliggjøring, gjenfinning og anvendelse av innhold. Emnet gir bred kompetanse i produksjon, kvalitetssikring, bruk og gjenbruk av metadata i en global kontekst hvor interoperabilitet og kvalitet er viktig.
Required preliminary courses
BIB2500
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har bred innsikt i standarder, formater og praksis for beskrivelse av ulike typer dokumenter
- har generell kunnskap om hvordan metadata brukes i gjenfinning, organisering og anvendelse av informasjon og annet innhold, og spesifikk innsikt i produksjon og bruk av metadata i arkiv og bibliotek
- har kunnskap om kvalitetskrav til og kvalitetssikring av metadata
- er kjent med gjenbruk og interoperabilitet, modeller, protokoller og formater for utveksling av metadata
- har kunnskap om opphavsrett og lisenser for fri tilgang til samlinger av metadata
- forstår hvordan metadata inngår i og kan formidles som data på den semantiske weben
- har et fremtidsrettet perspektiv på metadata med god innsikt i moderne bibliografiske modeller
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og beskrive ulike typer av dokumenter med tanke på organisering og gjenfinning
- kan lage og strukturere metadata i overenstemmelse med standarder, etablert praksis og formater
- kan oversette mellom ulike formater og modeller med egnede verktøy
- kan strukturere og tilrettelegge metadata for den semantiske weben
- kan analysere og vurdere kvalitet av metadata
Generell kompetanse
Studenten
- kan jobbe selvstendig og i gruppe med faglige utfordringer
- kan formidle faglig kunnskap
- kan utvikle egen kunnskap og finne relevant litteratur
- har den digitale kompetansen som er relevant for å løse faglige utfordringer
Content
Kunnskaper
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har bred kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer og problemstillinger, og om de teorier, metoder, hjelpemidler og verktøy som anvendes
Ferdigheter
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- kan anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek- og informasjonsvirksomhet
- har kunnskaper og ferdigheter som kvalifiserer for profesjonsutøvelse innen biblioteksektorens ulike deler og i virksomheter der dokumenthåndtering og informasjons- og kulturformidling inngår
Generell kompetanse
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har evne til analytisk tenkning og refleksjon
- kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
- kan bidra til utvikling av god praksis innen fagområdet
- har beredskap til å møte forandringer i yrkeslivet
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.
Course requirements
I emnet inngår 4 arbeidskrav som skal utføres i grupper på 3-5 studenter og er delinnleveringer/aktiviteter i et gjennomgående prosjekt:
- To av arbeidskravene er skriftlige innleveringer
- Ett arbeidskrav er studentvurdering hvor studentene skal evaluere og gi tilbakemeldinger til andre gruppers leveranser
- Ett arbeidskrav er en avsluttende presentasjon som holdes for faglærer og andre studenter i emnet.
Arbeidskravene skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.
Assessment
Vurderingsformen er en individuell skriftlig tredagers hjemmeeksamen.
Kandidater som ikke består eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Bibliotek- og informasjonsvitenskap gir bred kompetanse i organisering, gjenfinning og formidling av ulike medieformer og tekster, der brukeraspektet står sentralt. Informasjon, kunnskap og kultur i det flerkulturelle og digitale samfunnet vektlegges. Studiet kvalifiserer til arbeid i bibliotek, og også til arbeid i virksomheter der dokumenthåndtering og informasjons- og kulturformidling inngår. Studiet er organisert i større emnegrupper, der også de forskjellige metodefagene inngår. Det er en sterk sammenheng mellom studiets forskjellige deler.
Studiet er treårig og fullført studium kvalifiserer til søknad om opptak til masterstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap.
Bachelorgraden oppnås i samsvar med Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap, jf. § 2-3, 1 a. Gradens engelske tittel er Bachelor of Library and Information Science.
Grading scale
Bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innen biblioteksektorens ulike deler og i virksomheter der dokumenthåndtering, formidling av informasjon samt kultur- og litteraturformidling inngår.
Examiners
For å bli tatt opp til bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.