Studieinfo emne BIB2201 2019 HØST
BIB2201 Metadata Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Metadata
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet behandles metoder, standarder, hjelpemidler og verktøy for arbeidet med å beskrive ulike typer dokumenter samt teori og praksis for hvordan slike beskrivelser brukes i organisering, tilgjengeliggjøring, gjenfinning og anvendelse av innhold. Emnet gir bred kompetanse i produksjon, kvalitetssikring, bruk og gjenbruk av metadata i en global kontekst hvor interoperabilitet og kvalitet er viktig.
Forkunnskapskrav
BIB2500
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har bred innsikt i standarder, formater og praksis for beskrivelse av ulike typer dokumenter
- har generell kunnskap om hvordan metadata brukes i gjenfinning, organisering og anvendelse av informasjon og annet innhold, og spesifikk innsikt i produksjon og bruk av metadata i arkiv og bibliotek
- har kunnskap om kvalitetskrav til og kvalitetssikring av metadata
- er kjent med gjenbruk og interoperabilitet, modeller, protokoller og formater for utveksling av metadata
- har kunnskap om opphavsrett og lisenser for fri tilgang til samlinger av metadata
- forstår hvordan metadata inngår i og kan formidles som data på den semantiske weben
- har et fremtidsrettet perspektiv på metadata med god innsikt i moderne bibliografiske modeller
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og beskrive ulike typer av dokumenter med tanke på organisering og gjenfinning
- kan lage og strukturere metadata i overenstemmelse med standarder, etablert praksis og formater
- kan oversette mellom ulike formater og modeller med egnede verktøy
- kan strukturere og tilrettelegge metadata for den semantiske weben
- kan analysere og vurdere kvalitet av metadata
Generell kompetanse
Studenten
- kan jobbe selvstendig og i gruppe med faglige utfordringer
- kan formidle faglig kunnskap
- kan utvikle egen kunnskap og finne relevant litteratur
- har den digitale kompetansen som er relevant for å løse faglige utfordringer
Innhold
Temaer som inngår i emnet:
- Beskrivelse av ulike dokumenttyper
- Ulike typer registreringsstandarder og metadataskjema
- Metadatakvalitet; sentrale bergreper, hjelpemidler og metoder for kvalitetssikring
- Opphavsrett til samlinger av metadata, lisenser for fri tilgang til metadata
- Teori og modeller for interoperabilitet og gjenbruk av metadata
- Bruk av XML som format for strukturering av metadata
- Bruk av XML-baserte løsninger for oversettelse mellom formater
- RDF og semantiske data
- Utveksling av data med webbaserte protokoller
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I emnet inngår 4 arbeidskrav som skal utføres i grupper på 3-5 studenter og er delinnleveringer/aktiviteter i et gjennomgående prosjekt:
- To av arbeidskravene er skriftlige innleveringer
- Ett arbeidskrav er studentvurdering hvor studentene skal evaluere og gi tilbakemeldinger til andre gruppers leveranser
- Ett arbeidskrav er en avsluttende presentasjon som holdes for faglærer og andre studenter i emnet.
Arbeidskravene skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en individuell skriftlig tredagers hjemmeeksamen.
Kandidater som ikke består eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.