Programplaner og emneplaner - Student
BIB2201 Metadata Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Metadata
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet behandles ytterligere teorier, metoder, standarder, hjelpemidler og verktøy for arbeidet med å beskrive, gjenfinne, tilgjengeliggjøre, velge og vurdere ulike typer dokumenter i en webkontekst. Det blir lagt spesiell vekt på den teknologiske og organisatoriske infrastrukturen for biblioteksamarbeid og vitenskapelig publisering.
Forkunnskapskrav
BIB1300 Kunnskapsorganisasjon.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har dypere innsikt i registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper
- har bred kunnskap om markeringsspråk og deres betydning for datautveksling
- kjenner sammenhengen mellom utvekslingsprotokoller og interoperabilitet
- forstår hvordan metadata inngår i den semantiske weben
- har inngående kunnskap om nasjonalbibliografier og deres oppgaver
- har kjennskap til sentrale samkataloger og generelle databaser
- har kjennskap til vitenskapelig publisering og det akademiske kretsløpet
- har innsikt i bibliografier og deres systematikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning
- kan oversette mellom ulike metadataskjemaer
- kan strukturere data og digitale dokumenter med markeringsspråk
- kan tilrettelegge metadata for den semantiske weben
- kan bruke referansehåndteringssystemer
- kan vurdere tilgangen til og innholdet i ulike søkekilder
- kan anvende bibliografiske hjelpemidler
Innhold
Temaer som inngår i emnet:
- Beskrivelse av ulike dokumenttyper.
- Ulike typer registreringsstandarder og metadataskjema samt kriterier for metadatakvalitet.
- Eierskap til metadata.
- Utveksling av data med webbaserte protokoller.
- Grunnleggende XML og strukturering av data med markeringsspråk, lenkede data og RDF.
- Den norske nasjonalbibliografien.
- Fjernlånssamarbeidet mellom bibliotekene i Norge.
- Abonnementstjenester, leverandører og open access, typer bibliografiske hjelpemidler.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En skriftlig gruppeoppgave. Gruppen kan bestå av tre til fem studenter. Oppgaven presenteres gruppevis for medstudenter og faglærere. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en individuell skriftlig tredagers hjemmeeksamen.
Kandidater som ikke består eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.