Programplaner og emneplaner - Student
BIB2000 Litteratur og lesing Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Literature and Reading
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet består av tre deler:
- Teori og lesing utvikler studentenes analytiske leseferdigheter og gir innsikt i leserorienterte og estetiske teorier.
- Populære kulturuttrykk ser den mest populære litteraturen og dens lesere i et litteratursosiologisk perspektiv.
- Barnelitteratur omhandler billedanalyse og narratologi og kjennskap til de viktigste teoretiske diskusjonene i dagens barnelitteraturforskning.
I emnet legges det vekt på å forstå sammenhengen mellom teori, analyse og formidling.
Det teoretiske innholdet videreføres i BIB2100 Tekststudier .
Forkunnskapskrav
BIB1100, BIB1300
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har basiskunnskap om tekstvitenskapelig, litteraturvitenskapelig og litteratursosiologisk teori og metode.
- har litterær, teoretisk og analytisk kompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, fortolke og vurdere kvaliteten av skjønn- og faglitterære tekster.
- kan lese sjangre i ulike medier ved hjelp av forskjellige teoretiske verktøy
- er i stand til å overføre sin kompetanse i tekstanalyse til å fortolke også andre kulturelle uttrykk.
- kan argumentere for egne vurderinger av tekster og teksters kvalitet.
- kan påvise sosiale og kulturelle forskjeller i resepsjon, lesevaner og bruk av litteratur.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, kollokviegrupper og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En skriftlig analyseoppgave skal leveres til fastsatt frist og godkjennes av faglærer. Oppgaven leveres av studentgrupper på 2-3 studenter (3 sider). Oppgavens innretning oppgis av faglærer. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell tre dagers hjemmeeksamen.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.