EPN-V2

BIB2000 Litteratur og lesing Emneplan

Engelsk emnenavn
Literature and Reading
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

The course will include lectures, exercises, discussion of read materials. The lectures will partly be based on interteaching sequences using literature from the curriculum. Students complete a self-management experiment involving registration and change of one's own behavior. Exercises using software simulating animal experiments ( Sniffy the Virtual Rat ) are included in this course.

Forkunnskapskrav

Students submit 4 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.

Læringsutbytte

Exam content: Learning outcomes

Form of examination: Individual written examination with invigilation, 4 hours

Examine: One internal and one external examiner

Grading scale: A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade

Examination support materials

None

Syllabus

Alloway, T., Graham, J., & Wilson, G. (2012). Sniffy: The virtual rat: Pro version 3.0 . Belmont, Calif.: Wadsworth.[Bare bruk av CD-ROM er pensum]

Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of applied behavior analysis.Journal of Applied Behavior Analysis, 1 (1), 91-97. doi:10.1901/jaba.1968.1-91.[Go to full text: http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC1310980/pdf/jaba00083-0089.pdf]

Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1987). Some still current dimensions of applied behavior analysis.Journal of Applied Behavior Analysis, 20 (4), 313-327. doi:10.1901/jaba.1987.20-313[Go to full text: http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC1286071/pdf/jaba00102-0014.pdf]

Bailey, J. S. & Burch, M. (2016). Ethics for behavior analysts (3rd ed.). New York: Routledge. [Kap. 1-13] [Also available as eBook: https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://www.hioa.eblib.com/EBLWeb/patron?target=patron&extendedid=P_4456440_0 ]

Baldwin, J. D., & Baldwin, J. I. (2001). Behavior principles in everyday life (4th ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. [Kap. 1-9]

Catania, A. C. (2013). Learning (5th ed.). New York, NY: Sloan Publishing. [Kap. 1-4]

Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2007). Applied behavior analysis (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill. [Kap. 1-24 og kap. 29] [Also available as eBook: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397 ]

Delprato, D. J. (2002). Countercontrol in behavior analysis. The Behavior Analyst, 25 (2), 191-200. [Go to full text:http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC2731607/pdf/behavan00008-0065.pdf]

Fisher, C. B. (2012). Decoding the ethics code: A practical guide for psychologists (3rd ed.). Los Angeles: Sage.[Kap. 1-2]

Grant, L. & Evans, A. (1994). Principles of behavior analysis . New York, NY: Harper Collins College.[Kap. 1]

Sidman, M. (2004). The analysis of human behavior in context. The Behavior Analyst , 27 (2), 189-195. [Go to full text:http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.hioa.no/pmc/articles/PMC2755400/pdf/behavan00004-0059.pdf]

Watson, D. L., & Tharp, R. G. (2014). Self-directed behavior: Self-modification for personal adjustment (10th ed.). Belmont, Calif.: Wadsworth/Cengage Learning.[Kap. 1-5] [Also available as eBook: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781473711389]

(Literature list last updated: 2016-09-28 in the APA 6th style /lb, libr. Kjeller)

Arbeids- og undervisningsformer

Respondent and operant conditioning; reliability; sensation and perception; sensory modalities; observation and recording of behavior.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En skriftlig analyseoppgave skal leveres til fastsatt frist og godkjennes av faglærer. Oppgaven leveres av studentgrupper på 2-3 studenter (3 sider). Oppgavens innretning oppgis av faglærer. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell tre dagers hjemmeeksamen.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.