EPN

BIB2000 Litteratur og lesing Emneplan

Engelsk emnenavn
Literature and Reading
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet består av tre deler: Del en: Teori og lesing utvikler studentenes analytiske leseferdigheter og gir innsikt i leserorienterte og estetiske teorier. Del to: Populære kulturuttrykk ser den mest populære litteraturen og dens lesere i et litteratursosiologisk perspektiv. En tredje del: Barnelitteratur omhandler billedanalyse og narratologi og kjennskap til de viktigste teoretiske diskusjonene i dagens barnelitteraturforskning. 

I emnet legges det vekt på å forstå sammenhengen mellom teori, analyse og formidling.

Det teoretiske innholdet videreføres i BIB2100 Tekststudier .

Forkunnskapskrav

BIB1100, BIB1300

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har basiskunnskap om tekstvitenskapelig, litteraturvitenskapelig og litteratursosiologisk teori og metode.
  • har litterær, teoretisk og analytisk kompetanse

Ferdigheter                     

Studenten 

  • kan analysere, fortolke og vurdere kvaliteten av skjønn- og faglitterære tekster.
  • kan lese sjangre i ulike medier ved hjelp av forskjellige teoretiske verktøy
  • er i stand til å overføre sin kompetanse i tekstanalyse til å fortolke også andre kulturelle uttrykk. 
  • kan argumentere for egne vurderinger av tekster og teksters kvalitet.
  • kan påvise sosiale og kulturelle forskjeller i resepsjon, lesevaner og bruk av litteratur.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, kollokviegrupper og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En skriftlig analyseoppgave skal leveres til fastsatt frist og godkjennes av faglærer. Oppgaven leveres av studentgrupper på 2-3 studenter (3 sider). Oppgavens innretning oppgis av faglærer. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell tre dagers hjemmeeksamen.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. 

Sensorordning

Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.