Programplaner og emneplaner - Student
BIB1541 Profesjon og praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Profession and practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksis gjennomføres i løpet av 25 dager og består av:
-
- 22 dager der studentene skal utføre faglige arbeidsoppgaver i bibliotek eller andre informasjons- og kulturformidlende organisasjoner.
- 3 dager av praksisperioden er til skriving av eksamensoppgaven. Dagene/tidene bestemmes av studenten og praksisstedet.
I forkant av praksisperioden undervises det i profesjonsteori og -etikk. I etterkant skal studentene se egen praksiserfaring i relasjon til 1. studieårs pensum og undervisning.
Forkunnskapskrav
Minst 20 studiepoeng må være fullført og bestått før praksisplass blir tildelt.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om geografididaktikk, samfunnskunnskapdidaktikk og historiedidaktikk
- har inngående kunnskap om progresjon i samfunnsfagundervisningen og elevers læring i samfunnsfag
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i samfunnsfag kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i samfunnsfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på avansert nivå anvende prinsipp for masterfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan kritisk bruke forskningsbasert profesjonsrettet kunnskap i samfunnsfag til utforskning av nye problemområder
- skal kunne anvende flere perspektiver i egen praksis, og synliggjøre perspektivrikdom som en ressurs for elevenes samfunnsorientering
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler samfunnsfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med samfunnsfag som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen i samfunnsfag og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Arbeids- og undervisningsformer
Se opptakskrav i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha gjennomført praksis (oppmøte og deltakelse i praksisstedets opplegg).
Ved ekstraordinære omstendigheter kan det avtales at det gis alternative arbeidskrav som erstatning for deltakelse i hverdagspraksisen på praksisstedet. Arbeidskravene må være godkjente innen fastlagt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravene ikke blir godkjente gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter godkjent:
1. Obligatorisk deltagelse i INTERACT - Inter 1100: 2 dager
2. Innlevering av individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminarene. Ved fravær og manglende innlevering av logg gis det anledning til å levere en skriftlig kompensatorisk oppgave.
Les mer om INTERACT og Inter-emnet her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått / Ikke bestått
Sensorordning
Vurderte praksisstudier:
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
Ny og utsatt vurdering:
«Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
Følgende gjelder for alle praksisemnene i studiet
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:
- Obligatorisk tilstedeværelse
- Læringsutbytter
- Skikkethet
Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.