EPN-V2

BIB1520 Informasjonssystemer Emneplan

Engelsk emnenavn
Information systems
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Informasjonssystemer er verktøy som henter inn, organiserer, lagrer, prosesserer og formidler informasjon. Slike system er sentrale verktøy for en bibliotekar som skal håndtere og tilgjengeliggjøre innhold og som formidlingsverktøy i møte med brukere. Emnet beskriver informasjonssystemets ulike bestanddeler, både «over» og «under» panseret, samt grunnleggende perspektiver på brukerinteraksjoner og gjenfinning. Studentene presenteres for tradisjonell kunnskapsorganisasjon og hvordan metadata, katalogisering og klassifikasjon inngår i og påvirker digitale informasjonssystemer. Emnet diskuterer også informasjonssystemets rolle i organisasjoner, samfunn og overfor brukere.

Forkunnskapskrav

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can analyse and assess the public health nurse’s function, areas of responsibility and tasks in relation to young children and their families/caregivers at different levels
  • can critically analyse and assess theories on young children’s physical, psychological, sexual and social development
  • can critically assess the significance of protection and risk factors that influence on children’s development
  • can describe key theoretical perspectives on attachment and interaction
  • can describe the significance of following up children as next of kin in connection with crises, trauma and stressful circumstances
  • can assess the significance of cooperation, and interdisciplinary and cross-sector collaboration for young children and their families/caregivers

Skills

The student

  • can use relevant methods to independently map and assess children’s health, identify developmental abnormalities, illness and disabilities and implement measures where needed
  • can assess children’s linguistic development and refer to other professionals as needed
  • can identify, prevent and deter psychosocial strain in the children’s surroundings, including with regard to neglect, violence, sexual assault and substance abuse
  • can identify and elucidate nutritional challenges and provide guidance on nutrition, breastfeeding and growth, and refer to other professionals as needed
  • can use evidence-based methods to promote informed health choices, coping skills and quality of life among children and their families/caregivers
  • can use relevant pedagogical methods and health communication when interacting with children and their families/caregivers
  • can use knowledge of young children’s use of digital media to implement measures as needed

General competence

The student

  • can analyse and apply knowledge-based methods in children’s health clinic work
  • can analyse professional and ethical issues when interacting with children and their families/caregivers
  • can analyse relevant professional issues in cooperation with health personnel and other professional groups, to contribute to appropriate health services for children and their families/caregivers
  • can contribute to culturally sensitive approaches to children and their families/caregivers
  • can contribute to creating a sense of security and trust when interacting with children and their families/caregivers

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • grunnleggende forståelse for begrepene data og informasjon
  • kunnskap om forskjellige kategorier av informasjonssystemer, informasjonssystemenes funksjonalitet og deres rolle i organisasjoner, samfunn og ovenfor brukere
  • grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
  • grunnleggende kunnskap om metadata og kunnskapsorganisasjon

Ferdigheter

  • diskutere og reflektere over sentrale begreper i faget
  • vurdere og sammenligne informasjonssystemer med hensyn til bruk og bruksverdi
  • jobbe praktisk med dokumenter, dokumentbeskrivelser og søking i systemer

Generell kompetanse

  • samarbeide med andre i prosjekter relatert til informasjonssystemer
  • grunnleggene digital kompetanse om informasjonssystemer
  • delta i faglige diskusjoner om informasjon og informasjonssystemer

Arbeids- og undervisningsformer

The following must have been approved in order for the student to take the examination:

  • minimum attendance of 80 % in skills training, seminars and scheduled group work
  • approved online breastfeeding course

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Et skriftlig individuelt arbeid der studentene skal drøfte informasjonsbegrepet.
  • Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave der studentene sammen og hver for seg utforsker dokumentbeskrivelser. Gruppen leverer en samlet rapport fra arbeidet.
  • Arbeidskrav 3: Et skriftlig individuelt arbeid der dokumentbeskrivelser utforskes videre.
  • Arbeidskrav 4: Hver student skal gi 3-4 andre studenter faglig begrunnede tilbakemeldinger på arbeidskrav 3.

Arbeidskravene har et samlet omfang på ca 10 sider og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Hjelpemidler ved eksamen

Grade scale A-F.

Vurderingsuttrykk

Two internal examiners will assess all exam papers.  An external supervision sensor assesses the exam assignment and the sensor instructions.

Sensorordning

10 ECTS credits overlap with HEL6210 Family health - children (0-5 years) for students graduated in 2016-2020.