Programplaner og emneplaner - Student
BIB1510 Samlinger, medier og sjangre Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Collections, media and genres
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha kunnskaper om en rekke sammenhenger mellom samlinger, medier og sjangere.
Kunnskaper
- innblikk i teorier og prinsipper for utvikling av fysiske og digitale samlinger i ulike typer bibliotek
- kjennskap til hovedtrekk ved den mediehistoriske utviklingen og hvordan nye teknologier påvirker samfunnet generelt og biblioteket spesielt
- oversikt over ulike sjangere i forskjellige medier
Ferdigheter
- ha en kritisk, vurderende innstilling til ulike samlingers funksjoner og mål i gitte kontekster, og kunne vurdere en samling ut fra kvalitet og relevans
- se et medium i historisk perspektiv, forklare hva som er viktige kjennetegn ved mediet, og drøfte hvordan mediet er gjort tilgjengelig i biblioteket
- presentere en selvstendig problemstilling innen emnet medier, sjangere og samlinger, forklare hvorfor problemstillingen er relevant og viktig, og skissere svar på problemstillingen
- presentere en sjanger og utfordringer ved sjangerinndelinger på en interessevekkende og kunnskapsrik måte
Generell kompetanse
- delta i faglige diskusjoner om og foreta selvstendige vurderinger knyttet til samlingsutvikling, medier og sjangere.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Gruppeoppgave som resulterer i en muntlig presentasjon (5-10 min.) fra hver gruppe
- Arbeidskrav 2: Individuell skriveoppgave (4-5 sider)
- Arbeidskrav 3: Gruppearbeid som resulterer i en innlevering (maks. 12 lysbilder)
- Arbeidskrav 4: Gruppearbeid og individuell hverandrevurdering. Gruppearbeidet utgjør ca. 2 sider, inkludert en figur/illustrasjon. Hver student skal vurdere inntil tre andre innleveringer.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.;
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell mappe som inneholder to deler: Arbeidskrav 2 og 4.;På bakgrunn av tilbakemeldingene som er gitt på arbeidskravene skal studentene individuelt revidere og forbedre de to tekstene som skal inn i eksamensmappa. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.;
Sensorordning
Emnet gir en innføring i areal- og transportplanlegging i et bærekraftig perspektiv. Det gis grunnleggende kunnskap om det norske plansystemet, en introduksjon i fagets historie, teorier og metoder. Rammer for arealplanlegging belyses i forhold til overordnede føringer (lover og normer etc.), men også i forhold til hvilke kvaliteter (planleggingens verdigrunnlag) som ønskes ivaretatt med planleggingen. Transportsystemet har konsekvenser for alle deler av samfunnet og påvirker miljøet og mennesker i form av luftkvalitet, støy og klimaforandring. Det er sterke koblinger mellom arealbruk, transportsystemet, transportutvalg, lokalklima, veg- og vann-, avløps- og overvannsinfrastruktur og bærekraftig utvikling og kurset gir en oversikt over disse koblinger og beskriver strategier for økt bærekraft. Det teoretiske grunnlaget i emnet understøttes av laboratoriearbeid som blant annet inkluderer opplæring og bruk av relevant programvare.