EPN-V2

BIB1300 Kunnskapsorganisasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge Organization
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omfatter klassifikasjon og indeksering i teori og praksis. Dette inkluderer klassifikasjonsskjemaer og ulike emneordsvokabular, som tesauri. Emnet omfatter også bredere systemer for kunnskapsorganisasjon, som brukertagger, ontologier og automatisk indeksering.

  • Forkunnskapskrav

    BIB1200 Informasjonssystemet

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten

    • kjenner prinsippene og teoriene for verbale indekseringsspråk og klassifikasjonsskjemaer
    • kjenner prinsippene for oppbygging og bruk av enumerative, analytisk/syntetiske og fasetterte klassifikasjonssystemer
    • forstår hva slags konsekvenser ulike typer emnebeskrivelser har for gjenfinning
    • har grunnleggende kunnskaper om ontologier og brukertagging innenfor informasjonsvitenskap
    • forstår forskjeller og likheter mellom emnespråk og mellom emnespråk og brukertagger, samt hva slags konsekvenser disse forskjellene har for gjenfinning
    • forstår sammenhengen mellom semantiske webteknologier og tradisjonelle beskrivelsessystemer fra bibliotek- og informasjonsvitenskap
    • har innsikt i binære og rangerende gjenfinningssystemer og forskjellene mellom dem

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan foreta emneanalyse av dokumenter
    • kan tildele dokumenter emneord og tilpasse emneord til ulike gjenfinningsformål
    • kan foreta grunnleggende klassifikasjon etter Deweys desimalklassifikasjon (DDK)
    • kan konstruere tesauri i samsvar med eksisterende standarder
    • kan vurdere verbale beskrivelser til klassifikasjonskoder i DDK
    • kan forstå og tolke Universell desimalklassifikasjonskoder (UDK)
    • kan analysere og evaluere de ulike systemer for kunnskapsorganisasjon som inngår i emnet
  • Innhold

    Temaer som inngår i emnet:

    • Emneanalyse av dokumenter
    • Begrepsapparat for emnespråk
    • Emneordsystemer, som frittstående emner, emneord i streng og tesauri
    • Enumerative, analytisk-syntetiske og fasetterte klassifikasjonssystemer og verbale innganger til disse
    • Systematisk ordning, siteringsordning og inversjonsprinsippet
    • Brukertagger og ontologier
    • Webstandarder for emnebeskrivelse
    • Prinsipper for og grunnleggende praksis i klassifikasjon etter DDK
    • Emnespråkenes funksjon og potensial i søking og gjenfinning
    • Eksempler på bruk av emnespråk fra applikasjonsområder utenfor bibliotek
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    En skriftlig gruppeoppgave (tesaurus). Gruppen kan bestå av tre til fem studenter. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en forbedret versjon. Oppgaven må godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 6-timers eksamen.

    Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.