EPN

BIB1200 Informasjonssystemet Emneplan

Engelsk emnenavn
The Information System
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap / Årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet gis en bred innføring i informasjonssystemets historikk, grunnleggende prinsipper og bestanddeler.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende kunnskaper om den historiske konteksten som systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning har blitt utviklet i
  • har grunnleggende kunnskaper om hvordan informasjons- og biblioteksystemer brukes og fungerer 
  • har grunnleggende kunnskaper om teorigrunnlaget for informasjon, data og systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning
  • forstår grunnleggende prinsipper for deskriptive metadata
  • har grunnleggende kunnskaper om datamodellering og databaseteori
  • har grunnleggende kunnskaper om markeringsspråk for å beskrive og strukturere digital informasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke sentrale registreringsstandarder og metadataskjemaer til å beskrive dokumenter for lagring, søking og gjenfinning
  • kan modellere relasjonsdatabaser
  • kan strukturere data og digitale dokumenter med markeringsspråk
  • kan gjennomføre enkle operasjoner i et biblioteksystem
  • kan utføre enkle informasjons- og litteratursøk

Innhold

Temaer som inngår i emnet:

  • Historisk gjennomgang og definisjoner av sentrale begreper innen kunnskapsorganisasjon og gjenfinning.
  • Anvendelsesområder og utviklingsperspektiver innen kunnskapsorganisasjon og gjenfinning.
  • Bibliografiske datamodeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.
  • ER-modellering, relasjonsdatabaseteori og spørrespråket SQL.
  • Grunnleggende XML og strukturering av data med markeringsspråk.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

To skriftlige gruppeoppgaver på ca. fire sider. Gruppeoppgavene skal leveres inn og samlet presenteres for medstudenter og lærere. Gruppen kan bestå av tre til seks studenter.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.

En tre timers individuell intern minipraksis.

Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell firetimers skoleeksamen.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen (jf. Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet).

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.