EPN-V2

BIB1200 Informasjonssystemet Emneplan

Engelsk emnenavn
The Information System
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

I emnet gis en bred oversikt over fagfeltet kunnskapsorganisasjon og gjenfinning samt fordypning i temaet dokumentbeskrivelse.

Først gis en introduksjon til hvordan dokumentert kunnskap beskrives med den hensikt å oppnå mest mulig effektivt møte med brukers behov. Videre presenteres grunnleggende prinsipper for systemer som er utviklet for å formidle dette møtet og det gis en introduksjon til modeller av hvordan brukers behov mest mulig effektivt kan identifiseres. I emnet behandles dessuten grunnleggende teorier, metoder, standarder, hjelpemidler og verktøy for arbeidet med å beskrive, gjenfinne, tilgjengeliggjøre, velge og vurdere ulike typer dokumenter.

Forkunnskapskrav

Ingen info

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskaper om den historiske konteksten som systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning har blitt utviklet i
  • har kunnskaper om faktorer som påvirker brukeren i informasjonssøkeprosesser
  • kjenner de viktigste begrepene innen teorigrunnlaget for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning
  • har oversikt over de viktigste områdene der metoder og systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning er implementert
  • forstår grunnleggende prinsipper for deskriptive metadata og datakvalitet
  • har innsikt i datamodellering og databaseteori
  • forstår formålet med markeringsspråk for å beskrive og strukturere digitale dokumenter

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke sentrale registreringsstandarder og metadataskjemaer til å beskrive dokumenter for lagring, søking og gjenfinning
  • kan modellere relasjonsdatabaser
  • kan strukturere data og digitale dokumenter med markeringsspråk

Innhold

Temaer som inngår i emnet:

  • Historisk gjennomgang og definisjoner av sentrale begreper innen kunnskapsorganisasjon og gjenfinning.
  • Anvendelsesområder og utviklingsperspektiver innen kunnskapsorganisasjon og gjenfinning.
  • Bibliografiske datamodeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.
  • ER-modellering, relasjonsdatabaseteori og spørrespråket SQL.
  • Grunnleggende XML og strukturering av data med markeringsspråk.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En skriftlig gruppeoppgave på ca. fem sider. Gruppeoppgaven skal leveres inn og presenteres for medstudenter og lærere i plenum. Gruppen kan bestå av to til fem studenter.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell sekstimers eksamen.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen (jf. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus).

Hjelpemidler ved eksamen

Sentrale registreringsstandarder og metadataskjema. Detaljert oversikt over hjelpemidlene publiseres på nettsiden om hjelpemidler til eksamen ved semesterstart.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.