Programplaner og emneplaner - Student
BIB1110 Bibliotek og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Libraries and Society
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskapÅrsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskaper
Studenten
- kjenner sentrale teorier om informasjonssøkeatferd
- kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI)
- har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
- har innsikt i webens oppbygning og gjenfinning på web
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov
- kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov
- kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt
- kan utvikle effektive søkestrategier basert på forskjellige typer informasjonsbehov
- har inngående ferdigheter i søketeknologi og søketeknikker
- kan kritisk evaluere kilder
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomført kurset, kan studenten
- kommunisere med brukere og forstå deres informasjonsbehov
- anvende ulike typer søkesystemer og kritisk evaluere kilder
Forkunnskapskrav
Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om biblioteket som samfunnsinstitusjon og bibliotekarprofesjonens rolle i et historisk og aktuelt perspektiv
- har kunnskap om overordnet kultur-, utdannings- og forskningspolitikk og hvordan statlig og kommunal styring påvirker utviklingen av offentlige bibliotektjenester
- har innsikt i hvordan nye teknologier påvirker bokmarkedet generelt og biblioteket spesielt
Ferdigheter
Studenten
- kan diskutere bibliotekarprofesjonens rolle og samfunnsoppdrag i et historisk og aktuelt perspektiv, inkludert teknologiske, økonomiske, politiske og regulative rammer
- kan med utgangspunkt i praksisperioden reflektere over tjenestetilbudet i informasjons- og kulturformidlende institusjoner
- kan aktivt medvirke i gruppebaserte læringsprosesser
- kan finne frem til og vurdere informasjon og fagstoff og fremstille dette i skriftlige oppgaver slik at det belyser en faglig relevant problemstilling
- kan benytte prinsippene for faglig forfatterskap med særlig vekt på korrekt sitering, referering og kildeangivelser, og kan sette opp litteraturlister
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 4-timers eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
- Kontekst for informasjonsbehov
- Typer informasjonsbehov og hvordan det påvirker informasjonssøkeatferd
- Grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon
- Brukervennlighet
- Webens struktur, nettsiders typologi, og søkemotorers oppbygging og virkemåte
- Kommunikasjon med brukere
- Kildetyper
- Grunnleggende søketeknikker
- Evaluering av kilder
- Relevansbegrepet
Sensorordning
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.