EPN

BEPE7301 Lærings- og utviklingsprosjekt om læring i arbeidslivet Emneplan

Engelsk emnenavn
Learning and Development Project relating to Learning in Working Life
Studieprogram
Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Innhold og læringsaktiviteter gjennom hele emnet er knyttet til å planlegge, gjennomføre, evaluere, dokumentere og presentere et praktisk prosjektarbeid. Prosjektet skal handle om reelle yrkespedagogiske utviklingsoppgaver og problemstillinger på fortrinnsvis egen arbeidsplass.

Forkunnskapskrav

Ingen info

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om prosjektledelse og gruppesamarbeid
  • kunnskap om kvalitetssikring, forankring og implementering av prosjekter
  • innsikt i entreprenørskap og prosjektlæring som metode

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere lærings- og utviklingsprosesser/ utviklingsprosjekt
  • lede og veilede enkeltpersoner og team i utviklingsprosesser
  • evaluere effekten av opplæringstiltak på arbeidsplassen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan organisere produksjon/tjenesteyting, arbeid og samarbeid med tanke på læring og kvalitetsutvikling (læring i daglig arbeid)
  • kan dokumentere og vurdere gjennomføring og resultater av egne læringstiltak
  • har en reflektert holdning til etiske utfordringer og dilemmaer i læring

Innhold

  • Analyse av nå-situasjon og avklaring av ønsket situasjon.
  • Avklaring av utviklingsbehov og formulering av prosjektmål.
  • Organisering, planlegging og forankring av prosjekt.
  • Ledelse og samarbeid i lærings- og utviklingsprosjekt.
  • Kommunikasjon og informasjonsvirksomhet i prosjekt.
  • Vurdering av kommunikasjons- og samspillprosesser, prosjektframdrift og resultater.
  • Dokumentasjon av prosjekt og bruk av dokumentasjon i spredning av resultater og videre læring og utvikling.
  • Ledelse og deltakelse i team og teamutvikling.
  • Kollegaveiledning i arbeid og i lærings- og utviklingsprosesser.
  • Sosialt entreprenørskap.

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Oppgave 1: Utarbeide en skriftlig prosjektplan for et utviklingsprosjekt. Planen skal godkjennes før studenten kan gå videre med arbeidet. Individuelt eller i grupper på to til fem studenter. Omfang: 500 til 800 ord.
  • Oppgave 2: Presentere utviklingsprosjektet muntlig for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert (ved gruppebesvarelse), og inkludere prosjektets teoretisk forankring. Omfang: 30 til 45 minutter.
  • Oppgave 3: Føre individuell skriftlig logg etter hver studiesamling og reflektere over prosessen underveis i utviklingsarbeidet. Omfang: 200 til 400 ord per logg.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av å dokumentere et utviklingsprosjekt knyttet til kompetanseutvikling på arbeidsplassen.  Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av forankring, selve gjennomføringen i praksis og egne refleksjoner over tiltakene som er gjort. Dokumentasjonen skal være knyttet opp mot relevant teori og etter gitte kriterier. Omfang: 5000 til 7000 ord. Ved gruppeinnlevering skal hver student levere inn eget refleksjonsnotat på inntil 700 ord.

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet.

Ved klage på karakter etter eventuell gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Eventuell ny karakter gjelder for den/de studenter som har klaget.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert karakterskala A-F.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.