Programplaner og emneplaner - Student
BEPE7301 Lærings- og utviklingsprosjekt om læring i arbeidslivet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Learning and Development Project relating to Learning in Working Life
- Studieprogram
-
Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gradert skala A-F.
Forkunnskapskrav
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.
Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.
Læringsutbytte
I emnet Tre og metall;vektlegges;anvendelse;og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med fordypning i de to materialområdene. I emnet Tre og metall;får studentene en innføring i;grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;maskin-opplæring;og HMS;innenfor materialområdene, gjennom;opplæring i verksted, ved gjennomføring av arbeidskrav og;et eksamensprosjekt.;;
Innhold
Gradert skala A-F.;
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- har kunnskaper om skapende arbeid innen to- og tredimensjonale uttrykk;
- har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt;
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper;
- har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr;
- har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.
Ferdigheter;
Studenten;
- har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper;
- kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
- kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet;;
- kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø;
- kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan tilrettelegge for undervisning i ulike typer idéutvikling og designprosesser;
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv;
- har kjennskap til;anvendelse av;digitale;verktøy;i en designprosess;;
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse, miljø og ressursbruk;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Oppgave 1: Utarbeide en skriftlig prosjektplan for et utviklingsprosjekt. Planen skal godkjennes før studenten kan gå videre med arbeidet. Individuelt eller i grupper på to til fem studenter. Omfang: 500 til 800 ord.
- Oppgave 2: Presentere utviklingsprosjektet muntlig for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert (ved gruppebesvarelse), og inkludere prosjektets teoretisk forankring. Omfang: 30 til 45 minutter.
- Oppgave 3: Føre individuell skriftlig logg etter hver studiesamling og reflektere over prosessen underveis i utviklingsarbeidet. Omfang: 200 til 400 ord per logg.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.;
Arbeidskrav:;
- Presentasjon av;problemstilling og;prosjektplan.;;
- ;Gjennomført;Maskinopplæring
- ;Praktiske eksempler på teknikker
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.;;
Vurderingsuttrykk
Individuell mappeeksamen
Mappeeksamen består av en praktisk-estetisk;og en skriftlig komponent.;;
- Den praktisk-estetiske delen av mappeeksamenen;tar utgangspunkt i et gitt tema og studentene velger selv innfallsvinkel;innenfor;materialområdene tre;eller;metall.;;
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring, metodebeskrivelse samt helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår.;Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå.;Omfang: 2000-2500 ord.;
Eksamensresultatet kan påklages.;
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;