Programplaner og emneplaner - Student
BEPE7100 Grunnleggende metodikk i kommunikasjon og opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Methodology for Communication and Training
- Studieprogram
-
Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
BEPE 7100 handler om grunnleggende yrkespedagogikk og didaktikk for læring av praktiske arbeidsoppgaver. I dette inngår utvikling av ferdigheter i formidling.
Forkunnskapskrav
Ingen info
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om hva som fremmer kommunikasjon og et trygt og utfordrende arbeids- og læringsmiljø
- kunnskap om sentrale dokumenter knyttet til opplæring
- kunnskap om yrkesdidaktikk og voksnes læring
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle et arbeids- og læringsmiljø som er trygt og utfordrende
- planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring på arbeidsplassen
- anvende pedagogiske/didaktiske prinsipper i opplæring på arbeidsplassen
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle fagstoff som er relevant for yrket
- gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne stimulere til læring på arbeidsplassen
- bidra til kompetanseutvikling på arbeidsplassen
Innhold
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og erfaringsbasert læring
- Observasjon og tilbakemelding
- Kommunikasjon og samarbeidslæring
- Veiledning i arbeids- og læringsprosesser
- Vurdering
- Sentrale dokumenter for opplæring
Arbeids- og undervisningsformer
Norsk og norskdidaktikk 3 består av fordypning i ulike temaer innen norskfaget som studentene velger mellom og setter sammen etter eget ønske. Studenten skal velge to av de tilbudte fordypningene, men kan også som én av fordypningene velge et eget tema til selvstudium. Fordypningene det tilbys undervisning i, vil rullere, og undervisningsformen vil variere med antall påmeldte studenter. Pensum velges i samråd med faglærer. Pensum består av ca. 70 sider pensum per studiepoeng, i tillegg kommer eventuelt tekstpensum. I fordypninger der internasjonale studenter deltar, vil undervisningsspråket være engelsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplanen.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i norsk og norskdidaktikk
- har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om norskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på avansert nivå anvende prinsipp for norskfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i norskfaget til utforskning av nye problemområder
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler norskfagets didaktikk
Generelle kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med norskfaget som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning i skolen
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
Hjelpemidler ved eksamen
Se fagplanen.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Individuell prøveforelesning etter nærmere retningslinjer. Varighet 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.