EPN-V2

BDM6100 Brobygging for demokratisk medborgerskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Building Bridges for Democratic Citizenship
Studieprogram
Brobygging for demokratisk medborgerskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter temaer som demokratisk medborgerskap, identitet, rasisme, interkulturell kompetanse, religiøse fortellinger, filosofisk samtale, etikk og dialogisk undervisning. Emnet skal skolere studenten i å drive forebyggingsarbeid mot fordommer i norsk skole.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen hjelpemidler tillatt

Forkunnskapskrav

Opptak til emnet.

Læringsutbytte

Emnet har fokus på forhold relatert til fødsel og familiedannelse og det nyfødte barnet. Familiedannelse er et vidt begrep som også omfatter svangerskap og barseltid. Jordmorvirksomhet i skjæringspunktet mellom normalitet og risiko blir også et viktig fokus. Ulike tema blir diskutert i lys av naturlighetens mangfold, kulturelle forskjeller og fysiologiske, psykososiale og etiske aspekter. Å være opptatt av det normale innebærer et ansvar for å oppdage og respektere grensene for det kompliserte.

Studenten skal tilegne seg ulik type kunnskap som et grunnlag for utvikling av egen jordmorfaglig kompetanse, samt å bli bevisst klinisk praksis som en viktig arena for kunnskaps- og fagutvikling. Dette krever at studenten får innblikk i og mulighet til kritisk refleksjon både i dybden og bredden innen jordmors funksjons- og ansvarsområder.

Emnet gjennomføres over en periode på 10 uker og går parallelt med MAJO4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode i jordmorfag, del A. Emnene gjennomføres parallelt for å stimulere til økt bevisstgjøring av det komplekse samspillet mellom jordmorfagets ulike substansielle og vitenskapsteoretiske perspektiver.

Arbeids- og undervisningsformer

Opptak til studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det skal skrives ett refleksjonsnotat halvveis i studiet. Notatet skal gi en kort skisse av det studentene har tilegnet seg av relevant teori. Videre skal studentene reflektere over hvordan dette kan anvendes i deres arbeidet i skolen. Teksten skal være på 1000 ord (+/- 10%) og må godkjennes for å kunne avlegge eksamen i emnet. Arbeidskravet skal leveres på Canvas i emnets digitale fellesrom.
  • Deltakelse på en arrangert ekskursjon i løpet kursdagene. Ved fravær må studentene gjøre et kompensatorisk arbeidskrav. Innholdet i det kompensatoriske arbeidskravet fastsettes av faglærer.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Holdningsdannelse og praktisk kompetanseutvikling er sentrale mål i emnet. Denne typen faglige mål kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må utvikles gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen. Ved overskredet fraværsgrense, kan det gis kompensatoriske oppgaver som skal reflekterer det studenten har gått glipp av i undervisningen.

Vurdering og eksamen

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i studiegrupper, forelesninger og seminar.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Planlegging og gjennomføring av en workshop med oppgitt tema. Studentene arbeider i grupper. Formålet er at studenten skal få erfaring med gruppeprosesser, tilegne seg dybdekunnskap innen et spesielt tema og trening i å vurdere/anvende resultater fra forskningsartikler og kommunisere om faglige problemstillinger. Som del av workshopen skal studentene

  1. levere en skriftlig oppsummering av 4-6 forskningsartikler om et oppgitt tema. Oppsummeringen skal ikke overskride 2000 ord.
  2. Muntlig fremlegg i gruppe for faglærer med utgangspunkt i oppsummeringen

Det skal gis veiledning på den skriftlige delen av oppgaven. Dersom en gruppe får "ikke godkjent", må gruppen gjennomføre en ny presentasjon med samme tema for faglærer. Gruppen får ett nytt forsøk. Ved fravær av ett eller flere gruppemedlemmer, må vedkommende gjennomføre gruppens forberedte presentasjon for faglærer(e).

Sensorordning

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn, fire timer.

Opptakskrav

Gradert skala A-F