Programplaner og emneplaner - Student
BDM6100 Brobygging for demokratisk medborgerskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Building Bridges for Democratic Citizenship
- Studieprogram
-
Brobygging for demokratisk medborgerskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for hvordan seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) behandles i relevante styringsdokumenter og hva seksuell helse som ressurs innebærer
- gjøre rede for kunnskap om helsefremming og seksuell helse som ressurs gjennom livsløpet
- gjøre rede for normbevisst tenkning og mangfoldskompetanse knyttet til SRHR gjennom livsløpet
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere og kritisk vurdere rammebetingelser, retningslinjer og tiltak innenfor SRHR
- bidra til tverrfaglig samarbeid for seksuell helse som en ressurs gjennom hele livsløpet
- kritisk vurdere utvalgte teorier innen fagområdet SRHR
Generell kompetanse
Studenten kan:
- fremme seksuell helse som en ressurs gjennom hele livsløpet for mangfoldige brukergrupper
- kommunisere tverrfaglig om seksuell helse som ressurs gjennom livsløpet
- gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger relatert til seksuell helse i yrkesutøvelsen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformene består av 3-5 webinarer, digitale læringsressurser, gruppearbeid, refleksjonsdagbok og selvstudier. Studenten får tilbud om veiledning på prosjektoppgaven i emnet.
Læringsutbytte
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 75% deltakelse i webinarer
- Individuell skriftlig oppgave på 1000 ord (+/-10 %) som leveres i Canvas og presenteres muntlig i webinar.
- Skriftlig oppgave i grupper på 3-5 studenter. Oppgaven skal være 1500 ord (+/- 10%) og leveres i Canvas, samt presenteres muntlig i webinar.
- En skriftlig og en muntlig respons til medstudent etter gitte vurderingskriterier.
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell skriftlig prosjektoppgave, 2000 ord (+/-10 %). Studenten arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått har studentene
anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det skal skrives ett refleksjonsnotat halvveis i studiet. Notatet skal gi en kort skisse av det studentene har tilegnet seg av relevant teori. Videre skal studentene reflektere over hvordan dette kan anvendes i deres arbeidet i skolen. Teksten skal være på 1000 ord (+/- 10%) og må godkjennes for å kunne avlegge eksamen i emnet. Arbeidskravet skal leveres på Canvas i emnets digitale fellesrom.
- Deltakelse på en arrangert ekskursjon i løpet kursdagene. Ved fravær må studentene gjøre et kompensatorisk arbeidskrav. Innholdet i det kompensatoriske arbeidskravet fastsettes av faglærer.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.
Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Holdningsdannelse og praktisk kompetanseutvikling er sentrale mål i emnet. Denne typen faglige mål kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må utvikles gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen. Ved overskredet fraværsgrense, kan det gis kompensatoriske oppgaver som skal reflekterer det studenten har gått glipp av i undervisningen.
Vurdering og eksamen
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 20 % av besvarelsene og ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Vurderingsuttrykk
100% overlapp med VSHEL6000
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer og en ekstern tilsynssensor.