EPN

BDIK6000 Digital kompetanse i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Competence in Early Childhood Education
Studieprogram
Digital kompetanse i barnehagen
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Denne videreutdanningen er for deg som ønsker økt digital kompetanse i en barnehagefaglig kontekst. I emnet vil du lære om hvordan digitalisering, mediekulturer og teknologi påvirker barns lek, oppvekst og læring i dagens digitale samfunn. Videreutdanningen legger vekt på hvilken betydning medier og digitale verktøy har og hvordan du kan bruke dette aktivt i barns lek og læringsprosesser.

Emnet omfatter sider ved digitalisering i samfunn, arbeidsliv og hverdagsliv som er relevante for profesjonsutøvelse i barnehagen. Forståelse av digitaliseringsprosesser i samfunnet omfatter blant annet problemstillinger knyttet til digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske, sosiale, økonomiske og kulturelle problemstillinger.

Digital kompetanse i barnehagen er en nettbasert videreutdanning på masternivå som går over to semestre. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) eller som del av masterprogrammet digital læringsdesign (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Digital kompetanse i barnehagen etter opptak på et masterprogram.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • omfattende kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder knyttet til mediekultur og digital kompetanse i barnehagen
  • inngående kunnskap om personvern og ivaretagelse av barns privatliv, særlig knyttet til dokumentasjonsarbeid og utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
  • bred teknologisk og pedagogisk kunnskap om digitalisering i barnehagen og barnehagen som del av et digitalt marked

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og anvende teorier om hvordan mediekulturer og teknologi påvirker barns lek, oppvekst og læring
  • utforske og benytte digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet for å støtte opp om barns lek- og læreprosesser
  • reflektere kritisk rundt muligheter som ligger i digitale verktøy knyttet til rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø
  • utøve dømmekraft i forhold til etiske og juridiske perspektiver som digitale medier og praksiser bringer med seg

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere kritisk og opparbeide forståelse for hvordan teknologien påvirker barnehagen og samfunnet ellers
  • videreutvikle egen praksis gjennom digitale ressurser, verktøy og pedagogiske tilnærminger i et profesjonsfaglig læringsfelleskap
  • reflektere rundt digitale praksiser i et bærekraftig perspektiv

Innhold

  • Barnehagens digitale praksis
  • Verktøy til kartlegging av egen praksis
  • Barns lek og mediekultur
  • Multimodal læring
  • Oppvekst. lek og læring i et digitalt samfunn
  • Estetikk og digital lek - å skape sammen
  • Digital teknologi i kommunikasjon
  • Digital dømmekraft
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Miljø og bærekraft
  • Spill som pedagogikk

Arbeids- og undervisningsformer

Videreutdanningen er nettbasert med tre digitale samlinger av to dager hvert semester. Mellom samlingene skal studentene jobbe med oppgaver og arbeidskrav, samt utforske sin egen rolle som pedagog gjennom å ta i bruk ny kunnskap for å utvikle barnehagens digitale praksis i tett samspill med kollegaer. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser i og mellom samlingene.

 

Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike læringsarenaer i og mellom samlinger:

  • "Omvendt undervisning" og forelesninger på nett
  • Arbeid i læringsgrupper, diskusjoner og refleksjonsoppgaver
  • Individuell- og gruppe veiledning og tilbakemelding på oppgaver
  • Presentasjon og vurdering av ulike verktøy
  • Utviklingsprosjekt i egen barnehagen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning. 

 

Arbeidskrav

Høst

  • Planlegge og gjennomføre et faglig møte i egen barnehage med tema digital danning eller digital kompetanse. Tidsrammen på det faglige møtet skal være på minimum 45 minutter.
  • Refleksjonsnotat på bakgrunn av det faglige møtet i barnehagen. Omfang 1200 ord +/- 10 %.

Vår

  • Presentasjon i form av en «mini-konferanse». Studentene søker kunnskap om et tema de har valgt å utforske. Studenten skal i etterkant holde en presentasjon for medstudenter hvor de formidler erfaringene/kunnskapen de har fått i møtet med dette temaet. Dette kan være en power-pointpresentasjon, podcast eller annen form for formidling. Ved muntlig presentasjonsform skal tidsrammen være på om lag 15 minutter. Ved valg av skriftlig dokumentasjonsform, skal arbeidet ha et omfang på mellom 2800 -3500 ord. Studentene velger selv dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk og trekkes fra eksamen.

 

Obligatoriske aktiviteter

De obligatoriske aktivitetene vil være gjenstand for diskusjon, refleksjon og arbeid i både læringsgrupper og undervisning.

Høst

  • Kartlegging av digitale verktøy i egen barnehage, eierskap, utstyr og bruk
  • Kartlegge personalets digitale praksis i egen barnehage

Vår

  • Utforske barns digitale erfaringer og introdusere en ny digital aktivitet som kan stimulere til lek og læring
  • Kritisk refleksjon i egen personalgruppe som tematiserer personalets digitale dømmekraft

 

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene. Dette begrunnes med at studentene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for videreutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og arbeid med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn to undervisningsdager, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, om lag 30 minutter.

Eksamen består av to komponenter:

  • Kandidaten lager en digital fremføring over to selvvalgte tema (om lag 15 minutter).
  • Kandidaten trekker ett av seks temaer gitt 14 dager før eksamen. Dette temaet vil være utgangspunkt for en åpen faglig samtale (om lag 15 minutter).

Når begge eksamenskomponenter er gjennomført gis det en samlet vurdering.

 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Opptakskrav

Målgruppe

Utdanningen retter seg mot barnehagelærere som ønsker økt digital kompetanse.

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Ansettelsesforholdet må dokumenteres ved søknad om opptak.

Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng): 

  • Grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning 
  • Faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn) 
  • Spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket 
  • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk 

Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen. 

For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet. 

Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).

Fra søkere med utenlandsk barnehagelærerutdanning eller lærerutdanning kreves godkjenning av NOKUT (fra og med 2020) eller Utdanningsdirektoratet/Udir (til og med 2019). For mer informasjon, se NOKUTS nettsider (nokut.no)