Programplaner og emneplaner - Student
BASM6000 Barnehage- og skolemiljø og ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Early Childhood Education and School Environment and Leadership
- Studieprogram
-
Barnehage- og skolemiljø og ledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bachelorstudiet i arkivvitenskap gir teoretisk, metodisk og teknisk kunnskap i arkivfag. Kompetanse i digital arkiv- og dokumentasjonsforvaltning og elektroniske arkivsystemer blir vektlagt spesielt. Studiet kvalifiserer til arbeid i alle virksomheter som skal håndtere informasjonsflyt og dokumentere aktiviteter, både i privat og offentlig sektor. Studiets ulike deler inngår i en sammenheng.
Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i arkivvitenskap , jf § 2-3, 1 a. Gradens engelske tittel er Bachelor in Archival Science. Fullført studium kvalifiserer til søknad om opptak til masterstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap.
Læringsutbytte
Bachelorstudiet i arkivvitenskap retter seg mot kandidater som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innen arkiv- og dokumentasjonsforvaltning i offentlige og private organisasjoner og institusjoner, og mot de som alt arbeider innenfor feltet. Studiet er profesjonsrettet.
Innhold
Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Hvert emne blir avsluttet med eksamen. Eksamensformene varierer. Nærmere beskrivelse av vurderingsformen i de enkelte emner framgår av emnebeskrivelsene.
Ekstern sensor deltar i arbeidet med å utforme vurderingskriteriene. Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et tilfeldig utvalg på 25 prosent av oppgavene blir også vurdert av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Til eksamen vil kandidatene kunne bli prøvd i alt stoff som er gjennomgått i undervisningen. Dette gjelder også stoff som ikke er dekket spesielt i pensum.
Etter fullført studium får studenten tildelt vitnemål med alle sluttkarakterer for de emnene som danner grunnlaget for graden.
Arbeids- og undervisningsformer
For å bli tatt opp til bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene er oppgaver som studentene arbeider med gjennom hele studiet. Disse oppgavene er knyttet til gjennomføring og dokumentasjon av utviklingsarbeid i egen barnehage/skole, og bidrar til å skape forbindelser mellom selve studiet og studentenes praksis.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle veilederen.
Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med veileder. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Følgende fire arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
I arbeidskravet skal studenten undersøke data som er relevant for utviklingsprosjektet. Studenten kan bruke data om barnehagen/skolen som allerede foreligger (eksempler: elevundersøkelsen, lokale trivselsundersøkelser, Ungdata, arbeidsmiljøundersøkelse, annet) eller data som studenten selv samler inn som ledd i utviklingsarbeidet (spørreundersøkelser, intervjuundersøkelser, observasjoner, annet). Med bakgrunn i dataanalysen skal studenten formulere en problemstilling for det videre utviklingsarbeidet.
Studenten skriver en tekst på ca. 1000 ord. Formål med arbeidskravet:
- Få erfaring med å velge ut og begrunne valg av data i et utviklingsprosjekt.
- Få erfaring med å analysere data om barnehage- eller skolemiljøet.
- Kunne anvende forskningslitteratur om ledelse av barnehage/skoleutvikling som kunnskapsgrunnlag i eget arbeid med barnehage/skolemiljøet.
Arbeidskrav 2
I arbeidskravet skal studenten konkretisere minst ett tiltak i utviklingsprosjektet i egen barnehage eller skole og utforme plan for gjennomføring av dette tiltaket.
Tiltaket/tiltakene som studenten velger ut for nærmere planlegging, skal bygge på studentens egen analyse av datamateriale i arbeidskrav 1 og på problemstillingen som ble formulert i arbeidskrav 1. Planen skal også vise hvordan studenten vil evaluere tiltaket.
Studenten skriver en tekst på ca. 1200 ord. Formål med arbeidskravet:
- Få erfaring med å dokumentere valg av tiltak i utviklingsarbeid for barnehage- eller skolemiljøet ved hjelp av data.
- Få erfaring med å planlegge gjennomføring av tiltak i utviklingsarbeid.
- Få erfaring med å integrere evaluering av tiltak i plan for utviklingsarbeid.
- Kunne anvende forskningslitteratur om ledelse og barnehage/skoleutvikling som kunnskapsgrunnlag i eget arbeid med barnehage/skolemiljøet.
Arbeidskrav 3
I arbeidskravet skal studenten legge planen for utviklingstiltaket (se arbeidskrav 2) frem for en representant for eiernivået for barnehagen eller skolen. I møtet deltar også en prosessveileder fra fagteamet for videreutdanning i barnehage- og skolemiljø og ledelse. I tilfeller der studenten er mellomleder, må nærmeste leder også tre inn i veiledningsmøtet. Studenten og veileder fra fagteamet har en muntlig samtale etter møtet om behov for justering av planen for utviklingsarbeidet.
Møtet med eiernivået, som vil ha varighet på maksimalt én time, gjennomføres digitalt. Studenten forbereder en presentasjon av 15-20 minutters varighet til møtet. Formål med arbeidskravet:
- Forankre plan og tiltak i utviklingsarbeid hos eiernivået for barnehagen eller skolen.
- Få trening i å formidle plan for utviklingsarbeid og besvare spørsmål, eventuelle innvendinger og nye forslag som vedrører planen.
- Bearbeide plan etter innkomne forslag og tilbakemeldinger.
Arbeidskrav 4
I arbeidskravet skal to studenter delta i møter på hverandres arbeidsplass for å observere gjennomføring av et møte for å koordinere tiltak knyttet til utviklingsprosjektet i barnehagen eller skolen.
De to studentene som samarbeider om observasjon, gir hverandre tilbakemelding umiddelbart etter endt møte. Formål med arbeidskravet:
- Få trening i å formidle plan for utviklingsarbeid og besvare spørsmål, eventuelle innvendinger og nye forslag som berører gjennomføring av tiltak.
- Øke bevissthet om utvikling av egen lederrolle.
- Øke bevissthet om observasjon som metode for utvikling av egen praksis.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Begrunnelsen for dette er at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene på samlingene.
Vurdering og eksamen
Studiet består av 11 obligatoriske arkivfaglige emner. Nærmere informasjon om innholdet i de enkelte emner framgår av emnebeskrivelsene.
Studieprogrammets 5. semester inneholder et valgfritt emne på 15 studiepoeng. Studentene kan velge mellom valgemner fra tredje studieår ved bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap, eller emner innenfor andre arkivrelevante studier. Studiet CityStudio Oslo - 30 studiepoeng - er forhåndsgodkjent for innpassing i studiet.
Studieprogresjon
Studiet er et heltidsstudium. For å begynne i 2. studieår kan studenten - etter ny/utsatt eksamen - maksimalt mangle ett emne fra 1. studieår. Tilsvarende kan man maksimalt mangle ett emne fra de to første årene for å få begynne i 3. år.
Minst 120 studiepoeng må være fullført og bestått, før studenten kan begynne på ARK3900 Bacheloroppgave .
Kandidater som ikke har bestått en eksamen etter ny/utsatt prøve, bør følge undervisningen i faget på nytt og gå opp til neste ordinære eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Det pedagogiske opplegget vil variere fra et emne til et annet. Arbeidsmåter kan være forelesninger, diskusjoner, selvstudium, studiebesøk, studentpresentasjoner, gruppearbeid og caseoppgaver. Undervisningen er lagt opp som ukesamlinger, tre til fem samlinger i semesteret.
Vurderingsuttrykk
Studenter ved bachelorstudiet i arkivvitenskap kan søke om utveksling i 5. semester. Fakultet for samfunnsfag har avtaler innenfor Erasmus-programmet og Nordplus-programmet, og studentene kan også søke utveksling gjennom OsloMets avtaler utenfor Europa. Mer informasjon om dette finnes på OsloMets og fakultetets nettsider. Emnene må være arkivrelevante og godkjennes i forkant.
Sensorordning
Omfanget av de enkelte arbeidskravene vil variere med oppgavens tema. Alle arbeidskrav må være levert innen en fastsatt frist og godkjent av faglærer, før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Ved underkjenning av arbeidskrav vil kandidaten få mulighet til å levere en bearbeidet versjon av oppgaven innen ny frist. Overholdes ikke denne fristen, vil kandidaten bli trukket fra eksamen.