EPN-V2

BARNPRA2 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Study programme
Advanced Programme in Paediatric Nursing
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Studenten skal gjennomføre kliniske studier. Studiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, kirurgisk barneavdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.

Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie

Required preliminary courses

Kliniske studier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • har inngående kunnskap i patofysiologi, om sykdommer hos barn og om behandling av disse
  • har inngående kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • har inngående kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kjenner til handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
  • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med barnet og dets omsorgspersoner
  • kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan, med noe veiledning, identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling

Studenten kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • Kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser.
  • Kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner.
  • Kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
  • Kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet.
  • Kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid.
  • Kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet.
  • Kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand.
  • Kan iverksette trygghetsskapende tiltak.
  • Kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer.
  • Kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig.
  • Kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, med noe veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, med noe veiledning, gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i barns grunnleggende behov
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen

Content

  • Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn.
  • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
  • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
  • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
  • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
  • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie.
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov.
  • Medisinsk utstyr.
  • Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom.
  • Barnesykepleierens pedagogiske funksjon.

Teaching and learning methods

Simulering og veiledede kliniske studier.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned

Assessment

Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Grading scale

Bestått/ikke bestått. Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. Fravær på over ti prosent medfører at emnet vurderes til ikke bestått.

Examiners

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen.