EPN-V2

BARN6100 Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Paediatric Nursing
Studieprogram
Videreutdanning i barnesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder til barn som fødes for tidlig, barn som har medfødte misdannelser, barn med kroniske sykdommer og til akutt og/eller kritisk syke barn, som alle befinner seg i en sårbar, kritisk og mulig livstruende fase av livet. Barnesykepleierens ansvar omfatter også barnas omsorgspersoner og søsken. Denne kunnskapen skal danne grunnlaget for å kunne utføre ulike medisinske forordninger og tekniske prosedyrer, samtidig som studenten har oppmerksomheten rettet mot pasientens og omsorgspersonenes generelle og spesielle behov, og deres opplevelser og reaksjon på sykdom, behandling og høyteknologiske omgivelser. Kunnskapen skal gjøre studenten i stand til å handle raskt, etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner.

Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i barnesykepleie. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre barnesykepleien.

Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve barnesykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

Forkunnskapskrav

Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) omfatter barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold.

Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.

Læringsutbytte

Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, prosjektarbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

Praksis

Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen.

Praksisperioden har en varighet på 15 dager på eget arbeidsted, er veiledet og vurdert av faglærer i samarbeid med mentor.

Innhold

  • Barnesykepleie i et historisk perspektiv
  • Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • Forebygging
    • Behandling
    • Lindring
    • Helsefremmende funksjon
    • Rehabilitering og habilitering
    • Undervisning og veiledning
    • Administrasjon og ledelse
    • Forskning og utvikling
  • Barns utvikling og psykososiale behov
  • Helhetlig ivaretakelse av familien
  • Etiske teorier
  • Etisk argumentasjon og beslutningsteori
  • Kunnskapsbasert barnesykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter, tilstedeværelse i undervisning og et aktivt arbeidsforhold.

Arbeidskrav

  • Prosjekt knyttet til SRLE på egen arbeidsplass som dokumenteres ved individuell skriftlig oppgave, omfang om lag 1500 ord.
  • Individuell samtale med faglærer på omlag 20 minutter med utgangspunkt i et utvalg av læringsutbyttebeskrivelsene.

Formålet er at studentene skal reflektere over forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap underveis i emnet samt oppøve evnene til å formidle skriftlig og muntlig kunnskap innen temaet.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemelding:

  • Deltakelse på fagseminar
  • Deltakelse på temadag om refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)
  • Delta på temadag om barn i vanskelige livssituasjoner 1 (BIV1)
  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperiode og senere yrkesliv og at studentene skal kunne reflektere over erfaringene og bygge bro mellom teori og praksis.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 40 prosent stilling gjennom hele studietiden

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til et aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Vurdering og eksamen

Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for et kvalitets- eller forskningsarbeid. Prosjektbeskrivelsen skal baseres på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

Studenter som velger å lage en Systematisk oversikt (Systematic Review) i fordypningoppgaven(prosjektbeskrivelsen), og planlegger å bruke denne videre i masteroppgave, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.

Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven.

Det gis 4 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).

Oppgavens tittel skal stå på karakterutskriften.

Hjelpemidler ved eksamen

Mappeeksamen som består av følgende to oppgaver:

  • Individuell skriftlig oppgave basert på prosjekt i egen barnehage, omfang 2000 ord, +/- 10%.
  • Individuell skriftlig oppgave innen selvvalgt tema, omfang 4500 ord, +/- 10 %

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av de skriftlige oppgavene (mappen). Ved senere forsøk leveres ny skriftlig oppgave (mappe).

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.

Sensorordning

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Emneoverlapp

Følgende temaer tas opp i emnet:

· Det flerkulturelle samfunnet

· Religions- og livssynskunnskap

· Profesjonsetikk og etisk teori

· Didaktiske tilnærminger knyttet til kunnskapsområdet og Rammeplanen for barnehager,

· Grunnleggende samfunnsteori

· Velferdsstaten

· Familie, barn og oppvekst

· Barn i vanskelige livssituasjoner

· Foreldresamarbeid

· Profesjonsforståelse

· Mangfold, kjønn og likestilling