Programplaner og emneplaner - Student
BAPD3910 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 30 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bacheloroppgaven i Produktdesign går ut på å demonstrere forståelse og kompetanse innen designfaget gjennom å definere, utvikle og ferdigstille et innovativt designprosjekt.
Prosjektet forventes realisert ut ifra en grundig utforskning og eksperimentering, og skal kontekstualiseres/posisjoneres i forhold til tiltenkt bruker, bruksområde, konkurrentlandskap og kommersielt marked.
Det forventes at studenter demonstrerer bevissthet i forhold til bærekrafts spørsmål og/eller miljøvennlighet knyttet til sine prosjekter.
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått 1. studieår, og opptjent minst 130 studiepoeng. (Eller tilsvarende).
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne forventes studenten å ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til designfaglige metoder for å gjennomføre prosjekter innenfor produktdesign og nærliggende tjenester, herunder:
- metoder for å avdekke fokusområde og definere prosjektet.
- metoder for å løse prosjektet.
- metoder for å kommunisere prosess og løsning med interne og eksterne personer.
- kjenner til bærekraft og miljøvennlighet innenfor faget produktdesign.
- kjenner til yrkesetiske og faglige problemstillinger knyttet til opphavsrett og personvern.
- kjenner til universell utforming innenfor produktdesign.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende hensiktsmessige metoder for å innhente og analysere informasjon gjennom hele prosjektet.
- anvende kreativitet og nytenking for å utvikle og ferdigstille prosjektet i forhold til definerte prosjektmål og kravspesifikasjoner.
- arbeide selvstendig, bevisst og eksperimenterende med fysiske materialer, estetikk, form og funksjon.
- inkludere refleksjoner/analyser i forhold til bærekraft og/eller miljøvennlighet gjennom designprosessen og synliggjør dette i designløsningen.
- ivaretar yrkesetiske og faglige problemstillinger knyttet til opphavsrett og personvern.
- anvender prinsippene til universell utforming dersom det er relevant for prosjektet.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kontekstualisere sitt virke som designer og gjennom prosjekter bidra positivt i et samfunns- og bærekraftperspektiv.
- behersker designprosesser og metoder for å utvikle kreative løsninger som sannsynliggjør økt verdi for brukere og interessenter.
- behersker nettverksbygging og dialog med ressurspersoner og relevante fagmiljøer.
- reflekterer over personlig og faglig utvikling gjennom hele emnet og anvender innsiktene som katalysator for å fremme sitt virke som produktdesigner.
Arbeids- og undervisningsformer
Bacheloroppgaven gjennomføres som gruppearbeid eller på individuell basis.
Dette foregår gjennom selvstudium, workshops, veiledning og milepælsmøter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
• Detaljert prosjektbeskrivelse
• Minimum 80% deltagelse på forelesninger, workshops, milepælsmøter og veiledninger
• Refleksjonsnotat
• Individuell eller gruppevis levering av materiell til digital katalog
Vurdering og eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav:
Del 1 Produkt
• Produkt
• Dokumentasjon av det utarbeidete produktet
• Dokumentasjon av designprosessen inkludert sammendrag av prosjektbeskrivelse
• Poster
Det gis en foreløpig karakter på bacheloroppgaven, del 1. Kandidater som vurderes til karakteren F (ikke bestått) på dette kan ikke framstilles til muntlig presentasjon. Eksamensresultat på del 1 kan påklages.
Del 2 Muntlig presentasjon
Muntlig presentasjon av prosjekt for sensorer (kan være åpen for veiledere, studenter og inviterte gjester). Etter muntlig presentasjon, del 2, kan karakteren justeres opp eller ned med inntil én karakter. Vurdering av muntlig presentasjon kan ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Prosjektet sensoreres av en intern og en ekstern sensor.