Programplaner og emneplaner - Student
BAPD3910 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
- kan vurdere de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
- kan vurdere anestesiapparatet og det vanligste medisinske utstyret som brukes i behandlingen
Ferdigheter
Studenten kan, under veiledning:
- anvende anestesiapparatet og det vanlige medisinske utstyret som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
- forebygge leieskader og andre komplikasjoner som følge av undersøkelser og behandling
- observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- innhente/finne, vurdere og anvende informasjon om pasientens tilstand fra skriftlige og elektroniske kilder
- sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø ved kirurgisk behandling og undersøkelser
- anvende kunnskap om observasjoner og kliniske vurderinger under anestesi
- kan vurdere og erkjenne eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, under veiledning, analysere teknologiens muligheter og begrensninger
- kan ta imot veiledning og viser evne til å reflektere over egne handlinger
Forkunnskapskrav
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne forventes studenten å ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til designfaglige metoder for å gjennomføre prosjekter innenfor produktdesign og nærliggende tjenester, herunder:
- metoder for å avdekke fokusområde og definere prosjektet.
- metoder for å løse prosjektet.
- metoder for å kommunisere prosess og løsning med interne og eksterne personer.
- kjenner til bærekraft og miljøvennlighet innenfor faget produktdesign.
- kjenner til yrkesetiske og faglige problemstillinger knyttet til opphavsrett og personvern.
- kjenner til universell utforming innenfor produktdesign.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende hensiktsmessige metoder for å innhente og analysere informasjon gjennom hele prosjektet.
- anvende kreativitet og nytenking for å utvikle og ferdigstille prosjektet i forhold til definerte prosjektmål og kravspesifikasjoner.
- arbeide selvstendig, bevisst og eksperimenterende med fysiske materialer, estetikk, form og funksjon.
- inkludere refleksjoner/analyser i forhold til bærekraft og/eller miljøvennlighet gjennom designprosessen og synliggjør dette i designløsningen.
- ivaretar yrkesetiske og faglige problemstillinger knyttet til opphavsrett og personvern.
- anvender prinsippene til universell utforming dersom det er relevant for prosjektet.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kontekstualisere sitt virke som designer og gjennom prosjekter bidra positivt i et samfunns- og bærekraftperspektiv.
- behersker designprosesser og metoder for å utvikle kreative løsninger som sannsynliggjør økt verdi for brukere og interessenter.
- behersker nettverksbygging og dialog med ressurspersoner og relevante fagmiljøer.
- reflekterer over personlig og faglig utvikling gjennom hele emnet og anvender innsiktene som katalysator for å fremme sitt virke som produktdesigner.
Innhold
For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent: Prosjekt Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid):
- Et kunstnerisk manifest (gruppearbeid)
- Et kunstnerisk verk (individuelt arbeid)
- En utstilling (gruppearbeid)
Bachelorprosjektet:
- Innlevering av tre skriftlige prosjektskisser med fremdriftsplan
- Presentasjon av prosjektet muntlig og visuelt på tre veiledningsseminar for medstudenter og veilederne, samt et individuelt teoretisk veiledningsseminar
Arbeidskravene er obligatoriske og vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Ikke relevant.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått-Ikke bestått.
Vurdering og eksamen
I bacheloroppgaven velger studenten et fordypningsområde innen kunst og formidling på bakgrunn av kunstnerisk og teoretisk kompetanse tilegnet gjennom studieløpet.
Emnet innledes med et bachelorforberedende gruppeprosjekt.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått KDK3010 Kunst, formidling og kontekst
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til kunstneriske arbeid
- har inngående kunnskap om kunsthistorie, kunst- og formidlingsteori, samt filosofisk estetikk
- kan anvende teori og utøve kunstneriske praksiser i et samfunnsperspektiv
- har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende prosjektbaserte arbeidsmetoder og utvikle løsninger tilpasset spesifikke kontekster
- kan anvende relevante teorier og metoder i eget kunstnerisk arbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- kan arbeide selvstendig og kritisk
- har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
- har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
- har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
Sensorordning
Emnet innledes med det bachelorforberedende prosjektet Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid). I prosjektet fokuseres det på ulike kunstneriske og teoretiske tilnærminger innen kunst og formidling, knyttet opp til kunstneriske manifest.
Arbeidet med bacheloroppgaven vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid gjennom prosessorientert skriving og undersøkende teoretisk og kunstnerisk arbeid. Undervisning gis i form av fortløpende veiledningsseminar med opponering. Studenten har selv ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.