Programplaner og emneplaner - Student
BAPD3910 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bacheloroppgaven i Produktdesign går ut på å demonstrere forståelse og kompetanse innen designfaget gjennom å utvikle et innovativt designprosjekt. Eksempelvis kan dette innebære å skape et estetisk eller kommersielt produkt, et konsept eller en tjeneste. Prosjektet forventes realisert ut ifra en grundig utforskning og eksperimentering, og skal kontekstualiseres/posisjoneres i forhold til tiltenkt bruksområde, konkurrentlandskap og kommersielt marked.
Det forventes at studenter demonstrerer bevissthet i forhold til alle bærekraftsspørsmål knyttet til sine prosjekter.
Forkunnskapskrav
For å begynne på emnet og levere eksamen i emnet må 1. studieår eller tilsvarende være bestått. I tillegg må totalt minst 130 studiepoeng fra studiet eller tilsvarende være bestått.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
· bruker hensiktsmessige metoder for innhenting og analyse av relevant informasjon til prosjektet. (F.eks eksisterende produkter, markedsaktører, materialer, litteratur, produsenter m.m.)
· kjenner til og forstår økonomiske begreper og hvordan metoder fra markedsføringsfaget kan anvendes som redskap i produktdesignprosessen
· kjenner til designfaglige begreper, teorier, forskning og metodikk og evner å anvende disse på relevant vis.
· kjenner til og redegjør for yrkesetiske og faglige problemstillinger knyttet til marked, opphavsrett og personvern.
· har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon innen design og marked
· kjenner til og forstår bruken av Universell Utforming, og evner å anvende dette etter behov.
Ferdigheter
Studenten kan
· anvende kreativitet og nytenking i prosess og designløsning
· analysere markedsmuligheter og forstår konkurranselandskapet
· definere og gjennomføre et designprosjekt inkludert handlingsplan og tidslinje
· utvikle et produkt med merkevarestrategi i samsvar med egen problemstilling
· kommunisere og presentere prosjektet, skriftlig og muntlig
· arbeide selvstendig, bevisst og eksperimenterende med materialitet, estetikk, form og funksjon
· beskrive og anvende hensiktsmessige materialer og produksjonsmetoder
· benytte seg av relevant teori, metoder og forskning
· evaluere behov for inkluderende løsninger, universell utforming og/eller andre tilpasninger, og implementere disse etter behov.
· vise til referansepersoner, kilder og henvisninger i henhold til lovverket
· kontekstualisere designløsningen sin i et bærekraftig og globalt samfunnsperspektiv
Generell kompetanse
Studenten
· kan kontekstualisere sitt virke som designer og forstår hvordan dette bidrar i samfunns- og bærekraftperspektiv
· behersker designprosesser og metoder for å arbeide med eksperimenterende og innovative løsninger
· kan arbeide selvstendig og behersker ledelse av eget prosjekt
· behersker å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
· kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
Innhold
Gradert skala A-F
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet består i hovedsak av praktiske øvelser, veiledning og faglig dialog om tolking til og fra tegnspråk i ulike kontekster. Det legges stor vekt på egeninnsats i og utenom undervisningen.
Emnet må ses i sammenheng med praksis og emnene Profesjonskunnskap og etikk i arbeid med språk (TEGN2300), og Introduksjon til skrivetolking (TEGN2130)
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
· Innledende prosjektbeskrivelse for Bacheloroppgaven
· Utvidet prosjektbeskrivelse med designløsning for Bacheloroppgaven
· Deltagelse i midtveisevaluering
· Refleksjonsnotat
· Individuell plan for offentlig presentasjon samt bidrag til digital katalog
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskaper om
- grunnleggende aspekter ved oversetting/tolking til og fra norsk tegnspråk i tilrettelagte situasjoner
- ulike perspektiver på tolking/oversetting og konsekvenser av disse
- hva slags forhold som spiller inn på de valg tolken gjør i tolkesituasjonen
- oversettingsteori
- profesjonsetikk og taushetsplikt
Ferdigheter
Studenten kan
- oversette/tolke til og fra norsk tegnspråk i tilpassede situasjoner, først og fremst konsekutivt, men også noe simultant.
- initiere og foreta samtalereparasjoner på effektive måter
- tolke/oversette turtakingssignaler, sjangertrekk og prosodiske trekk i en forberedt tekst/situasjon
- gi/motta tilbakemeldinger på arbeid
- reflektere og delta i faglige diskusjoner på norsk tegnspråk
Generell kompetanse
Studenten
- har opparbeidet erfaringer med og bevissthet om døves møteplasser
- har opparbeidet kunnskap og bevissthet om profesjonen tolking og tolkens arbeidsoppgaver
- har opparbeidet en forståelse av kulturelle og modalitetsspesifikke aspekter ved norsk tegnspråk
- har opparbeidet en bevissthet omkring ulike aspekter ved tekster, samtaler og tolking/oversetting
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.