EPN-V2

BAPD3910 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Project
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven i Produktdesign går ut på å demonstrere forståelse og kompetanse innen designfaget gjennom å utvikle et innovativt designprosjekt. Eksempelvis kan dette innebære å skape et estetisk eller kommersielt produkt, et konsept eller en tjeneste. Prosjektet forventes realisert ut ifra en grundig utforskning og eksperimentering, og skal kontekstualiseres/posisjoneres i forhold til tiltenkt bruksområde, konkurrentlandskap og kommersielt marked.

Det forventes at studenter demonstrerer bevissthet i forhold til alle bærekraftsspørsmål knyttet til sine prosjekter.

Forkunnskapskrav

For å begynne på emnet og levere eksamen i emnet må 1. studieår eller tilsvarende være bestått. I tillegg må totalt minst 130 studiepoeng fra studiet eller tilsvarende være bestått.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

· bruker hensiktsmessige metoder for innhenting og analyse av relevant informasjon til prosjektet. (F.eks eksisterende produkter, markedsaktører, materialer, litteratur, produsenter m.m.)

· kjenner til og forstår økonomiske begreper og hvordan metoder fra markedsføringsfaget kan anvendes som redskap i produktdesignprosessen

· kjenner til designfaglige begreper, teorier, forskning og metodikk og evner å anvende disse på relevant vis.

· kjenner til og redegjør for yrkesetiske og faglige problemstillinger knyttet til marked, opphavsrett og personvern.

· har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon innen design og marked

· kjenner til og forstår bruken av Universell Utforming, og evner å anvende dette etter behov.

Ferdigheter

Studenten kan

· anvende kreativitet og nytenking i prosess og designløsning

· analysere markedsmuligheter og forstår konkurranselandskapet

· definere og gjennomføre et designprosjekt inkludert handlingsplan og tidslinje

· utvikle et produkt med merkevarestrategi i samsvar med egen problemstilling

· kommunisere og presentere prosjektet, skriftlig og muntlig

· arbeide selvstendig, bevisst og eksperimenterende med materialitet, estetikk, form og funksjon

· beskrive og anvende hensiktsmessige materialer og produksjonsmetoder

· benytte seg av relevant teori, metoder og forskning

· evaluere behov for inkluderende løsninger, universell utforming og/eller andre tilpasninger, og implementere disse etter behov.

· vise til referansepersoner, kilder og henvisninger i henhold til lovverket

· kontekstualisere designløsningen sin i et bærekraftig og globalt samfunnsperspektiv

Generell kompetanse

Studenten

· kan kontekstualisere sitt virke som designer og forstår hvordan dette bidrar i samfunns- og bærekraftperspektiv

· behersker designprosesser og metoder for å arbeide med eksperimenterende og innovative løsninger

· kan arbeide selvstendig og behersker ledelse av eget prosjekt

· behersker å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling

· kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Innhold

Gradert skala A-F

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består i hovedsak av praktiske øvelser, veiledning og faglig dialog om tolking til og fra tegnspråk i ulike kontekster. Det legges stor vekt på egeninnsats i og utenom undervisningen. 

Emnet må ses i sammenheng med praksis og emnene Profesjonskunnskap og etikk i arbeid med språk (TEGN2300), og Introduksjon til skrivetolking (TEGN2130)

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

· Innledende prosjektbeskrivelse for Bacheloroppgaven

· Utvidet prosjektbeskrivelse med designløsning for Bacheloroppgaven

· Deltagelse i midtveisevaluering

· Refleksjonsnotat

· Individuell plan for offentlig presentasjon samt bidrag til digital katalog

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

 

Kunnskap 

Studenten har kunnskaper om 

  • grunnleggende aspekter ved oversetting/tolking til og fra norsk tegnspråk i tilrettelagte situasjoner  
  • ulike perspektiver på tolking/oversetting og konsekvenser av disse  
  • hva slags forhold som spiller inn på de valg tolken gjør i tolkesituasjonen  
  • oversettingsteori  
  • profesjonsetikk og taushetsplikt  

 

Ferdigheter  

Studenten kan 

  • oversette/tolke til og fra norsk tegnspråk i tilpassede situasjoner, først og fremst konsekutivt, men også noe simultant.  
  • initiere og foreta samtalereparasjoner på effektive måter  
  • tolke/oversette turtakingssignaler, sjangertrekk og prosodiske trekk i en forberedt tekst/situasjon  
  • gi/motta tilbakemeldinger på arbeid  
  • reflektere og delta i faglige diskusjoner på norsk tegnspråk  

 

Generell kompetanse  

Studenten 

  • har opparbeidet erfaringer med og bevissthet om døves møteplasser   
  • har opparbeidet kunnskap og bevissthet om profesjonen tolking og tolkens arbeidsoppgaver  
  • har opparbeidet en forståelse av kulturelle og modalitetsspesifikke aspekter ved norsk tegnspråk  
  • har opparbeidet en bevissthet omkring ulike aspekter ved tekster, samtaler og tolking/oversetting   

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.