Programplaner og emneplaner - Student
BAPD3300 Bedriftspraksis – praksisopphold Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Training
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2026/2027
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om skapende arbeid gjennom kunst- og designprosesser.
- har kunnskap om barn og unge ytringsformer gjennom visuell kommunikasjon der kritisk refleksjon over visuelle virkemidler og kulturelle referanser står sentralt.
- har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre digitale ressurser i undervisning
- har kunnskap om tilrettelegging av undervisning forankret i kjerneelementene, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid i todimensjonale og digitale uttrykk
- kan tilegne seg tekniske og motoriske ferdigheter i arbeid med omsette en ide til ferdig produkt gjennom ulike verktøy som programmering, animasjon, video, tegning og foto
- kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver med utgangspunkt i kjerneelementer, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer
- kan anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
- kan reflektere over eget digitalt arbeid i skapende virksomhet og i visuell dokumentasjon
- kan anvende og reflektere over eget FoUI-arbeid ved egen skole/arbeidsplass og kan formidle ulike emner og problemstillinger innen visuell kommunikasjon
Generell kompetanse
Studenten:
- har kjennskap til hvordan ulike kulturuttrykk speiler og former kultur, samfunnsutvikling og folks identitet
- har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning, vurdering og arbeid med kjerneelementene og kompetansemål i kunst og håndverk
- kan overføre eget praktiske FoU-arbeid til egen undervisningssituasjon, endringsarbeid og erfaringsdeling på egen skole
- har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene må selv skaffe en praksisplann i en designbedrift, offentlig institusjon eller en oranisasjon som varer i 10-12 uker. I perioden studentene er i praksis må de delta i profesjonelle prosjekter. Praksis vil bestå av å reflektere gjennom prosesser og benyttet teorier fra studiet i egne oppgaver. Veiledning vil være både fra bedriften og fra fagmiljøet på studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav:
- Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 2 arbeidskrav.
- Ett praktisk-estetisk arbeid og en fagdidaktisk refleksjon formidlet til medstudenter.
Vurdering og eksamen
Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:
- Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.
- Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser .
- En fagdidaktisk refleksjon.
Totalt 2000-2500 ord
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala: A-F
Sensorordning
To interne sensorer. Eksterne sensorer benytter jevnlig.