EPN-V2

BAPD3100 Kritisk refleksjon i designpraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Critical reflection in design practice
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om utvikling av prosjektarbeid i en forskningskontekst
  • har inngående kunnskap om relevante nordiske og internasjonale samtidsdiskurser
  • kan gjennomføre prosjektarbeid på bakgrunn av etisk og faglig analyse og refleksjon
  • har bred kunnskap innenfor studieretningens kompetanseområder og spesialisert innsikt i et definert område

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig faglig prosjekt.
  • kan anvende faglig kunnskap til å utforme, diskutere og velge relevante presentasjons- og formidlingsformer
  • kan orientere seg i det nordiske og internasjonale kunst- og kulturfeltet og bruke aktuelle referanser for å formulere selvstendige, faglige resonnement og posisjoner
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk arbeid sett i en bredere kunnskapsbasert ramme

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan bidra til prosjektutvikling, nytenking og innovasjonsprosesser
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Forkunnskapskrav

Emnet JBPRAKSIS Redaksjonspraksis må være bestått.

Vi gjør oppmerksom på at studiet også har generelle progresjonsbestemmelser:

Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • undersøkende metoder/gravejournalistikk
  • ulike digitale verktøy for å systematisere og presentere relevant informasjon
  • det norske samfunnet: struktur og økonomiske forhold
  • bruk av ulike ekspertkilder og forskningskilder i journalistikken

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og analysere et større, flermedialt undersøkende journalistisk prosjekt
  • kan forholde seg kritisk til ulike typer kilder
  • kan bruke avanserte nettsøk for å finne relevant informasjon og hente ut og analysere data fra offentlige tilgjengelige databaser og registre
  • kan anvende kunnskaper om samfunnets struktur og økonomiske forhold i et undersøkende, journalistisk prosjekt
  •  

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere etisk over eget arbeid
  • analysere eget og andres arbeid ut fra en samfunnsmessig kontekst
  • arbeide sammen med andre om å utvikle et journalistisk krevende produkt

Innhold

I emnet BAPD3100 har studenten anledning til å fordype seg innenfor ett eller flere områder innenfor produktdesignfagene. De skal gjennomføre et designprosjekt med en helhetlig prosess og tilegne seg særlig kunnskap og erfaring innenfor valgt fordypning. Utprøvninger og brukertester gjennomføres iterativt og bør lede til realiserbare innovative produkter. Studentene oppfordres til å oppsøke eksterne ressurspersoner i prosjektet.

Fordypningen kan inngå som en forberedelse for den kommende Bacheloroppgaven.

Studenten har mulighet til å velge ekstern praksis i inntil to dager pr uke gjennom emnet. Praksisplassen må være i et eksternt fagmiljø og studenten er selv ansvarlig for å finne relevant praksisbedrift og å gjøre avtale om praksisoppholdet. Bedrift og avtale må forhåndsgodkjennes av emneleder / instituttet.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal gjennomføre et gruppeprosjekt. Gruppeprosjektet skal resultere i en medieproduksjon, som er et journalistisk gravearbeid. Det er tre arbeidskrav i tilknytning til gruppeprosjektet. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Prosjektskisse, der hensikten er at studentene viser at de har forstått hva undersøkende journalistikk er, samt at de kan anvende denne kunnskapen i et konkret graveprosjekt. Omfang: ca 4 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Gruppeoppgave.
  • Arbeidskrav 2: Teori-/analyseoppgave, der hensikten er at studentene skal analysere strukturer og økonomiske forhold på feltet de planlegger å undersøke i graveprosjektet. Omfang: ca 5 A4-sider.  Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Individuell oppgave. 
  • Arbeidskrav 3: En muntlig presentasjon av metodene bak prosjektet, der hensikten er å få praktisk trening i gruppepresentasjon. Omfang: ca 10 minutter. Gruppeoppgave.

Arbeidskravene må være innlevert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer.

De journalistiske arbeidene skal kunne publiseres i nettavisa Journalen. Informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av emnebeskrivelsen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart. For utfyllende opplysninger om arbeidskrav, se programplanen.

I tillegg er det et obligatorisk arbeidskrav i form av en gruppepresentasjon knyttet til undervisning om forskning og eksperter i journalistikken. Dersom denne undervisningen gis i tilknytning til emnet JB2900, skal arbeidskravet løses da. Hensikten med dette arbeidskravet er å bevisstgjøre studentene på bruken av slike kilder.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er en tredagers hjemmeeksamen, som består av tre deler.

Del 1 er den undersøkende reportasjen som er laget i løpet av emnet (gruppeprosjekt). Grunnstammen i den undersøkende dokumentarreportasjen/temaartikkelen er tekst. Tekstdelen skal ha en lengde på anslagsvis mellom 10.000 og 20.000 tegn, men her er det prosjektets innhold og form som bestemmer lengden. For denne produksjonsoppgaven vil omfanget derfor variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes, og avtales nærmere med faglærer. 

Del 2 er en individuell metoderapport, der studenten reflekterer over arbeidet med graveprosjektet i lys av pensum. 

Del 3 er en individuell teoretisk refleksjonsoppgave knyttet til pensum.

Del 2 og 3 har et samlet omfang på ca. 8 sider, ikke inkludert referanselister. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Det gis en samlet karakter. Alle delene av hjemmeeksamen må være vurdert til bestått for at hele emnet skal være bestått. Kandidater som ikke består eksamen eller har gyldig fravær, kan levere en omarbeidet versjon av del 1 og 2 til ny/utsatt eksamen. For del 3 vil det bli gitt en ny oppgave til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Professor Kristin Bergaust

Vurderingsuttrykk

Emnet overlapper 15 stp med MEST4320.

Sensorordning

Det benyttes to sensorer, og for minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern.