EPN

BAPD3100 Kritisk refleksjon i designpraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Critical reflection in design practice
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet har dere anledning til å fordype dere innenfor ett eller flere områder innenfor designfagene. Dere skal planlegge og gjennomføre en design- og utviklingsprosess fortrinnsvis med fokus på brukernes behov, ønsker og krav. Dialog med målgruppene og jevnlige brukerpresentasjoner/brukertester blir en viktig del av arbeidet.

Forkunnskapskrav

Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2. og 3. semester eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomføring av emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap 

Studenten

  • skal kunne gjennomføre en kompleks designprosess med tilhørende designfaglig fordypning i et internasjonalt og bærekraftig perspektiv

  • har relevant kompetanse innen valgt designpraksis / fordypningsområde. Dette inkluderer verktøy og metoder som er relevante for den valgte retningen innen design

Ferdigheter

Studenten

  • skal kunne gjennomføre kritiske vurderinger i forhold til eget arbeid

  • skal kunne identifisere og beskrive relevans for en valgt designpraksis / fordypning

  • skal kunne beherske digitale og analoge verktøy som utviklings-, kommunikasjons-, og presentasjonsverktøy.

  • skal gjennom en iterativ designprosess vise hvordan brukere, interessenter og fag-/ressursmiljø kan involveres

  • skal gjennom utprøving, visualisering og fremstilling av modeller/prototyper, fysiske eller virtuelle, føre en diskusjon som gir og viser dyp innsikt innen valgt designpraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • fremstår gjennom prosjektarbeid som en designstudent med dybdekunnskap innen valgt område

  • er i stand til å kommunisere med involverte aktører gjennom relevante medier og kanaler

  • behersker bygging av relevante nettverk

  • behersker å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø

  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen

  • kan dele sine erfaringer og kunnskap med andre studenter og delta i diskusjoner i fagmiljøet

Innhold

I emnet BAPD3100 skal studenten gjennomføre et designprosjekt med en helhetlig prosess og tilegne seg særlig kunnskap og erfaring innenfor valgt fordypning. Tema for fordypningen skal være innenfor designfaglige områder og arbeidsprosessen skal resultere i noe som er realiserbart. Studentene oppfordres til å oppsøke eksterne ressurspersoner i prosjektet.

Fordypningen kan inngå som en forberedelse for den kommende Bacheloroppgaven i siste semester, med en inkluderende og iterativ designprosess som leder mot et realiserbart resultat.

Studenten har mulighet til å velge ekstern praksis i inntil to dager pr uke gjennom emnet. Praksisplassen må være i et eksternt fagmiljø og studenten er selv ansvarlig for å finne relevant praksisbedrift og å gjøre avtale om praksisoppholdet. Bedrift og avtale må forhåndsgodkjennes av emneleder / instituttet. 

Arbeids- og undervisningsformer

Selvstendig arbeid; individuelt eller i mindre grupper. 

Workshops, forelesninger, bedriftsbesøk og veiledning knyttet til valgt fordypning. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Reflektere over læring i prosjektet
  • Godkjent prosjektbeskrivelse (individuelt eller i  mindre gruppe)

Vurdering og eksamen

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Prosessdokumentasjon med vekt på:
    • prosjektbeskrivelse
    • dokumentasjon av designprosessen
    • løsningsdokumentasjon.

Medium og form avhenger av valgt fordypning. Det arbeides individuelt eller i mindre grupper. Omfang maks 5000 ord. Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.