Programplaner og emneplaner - Student
BAPD3000 Dynamisk prosjektledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dynamic Project Leadership
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
"Prosjekt Designkontor" involverer alle 3 klassetrinn på BA studiet, dette emnet er lederskapsdelen. Studentene får presentert oppdrag fra eksterne aktører. De etablerer lederteam på 2-4 medlemmer. Hovedoppgaven deres er planlegging og gjennomføring av et eksternt oppdrag. De får 6-10 studenter fordelt fra 1. og 2. år som medarbeidere. Lederteamet har ansvar for at designkontoret fungerer optimalt og at oppdraget blir gjennomført og presentert etter avtalte forutsetninger fra oppdragsgiverne.
-
Forkunnskapskrav
Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2. og 3. semester eller tilsvarende.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten behersker dynamisk prosjektledelse herunder
- prosjektplanlegging
- budsjettkontroll
- jobbe i prosjektteam
- klientkontroll
- løsning av kreative utfordringer
Ferdigheter
Studenten
- kan koordinere og kommunisere eget prosjekt
- kan styre og vurdere økonomien i et prosjekt
- kan håndtere ledelsesaspekter i prosjektet - herunder oppgavefordeling og kompetansekrav
- kan håndtere konflikter
- kan håndtere klienter
Generell kompetanse
Studenten kan
- lede og kommunisere i et designprosjekt som ivaretar etikk og personvern
- forstå styrker og svakheter i prosjekter
- reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
- lede innovasjonsprosesser innen design
- bidra til bærekraftige designløsninger
-
Innhold
De vil bli undervist i prosjektarbeidsmetodikk. Studentene får undervisning i de ulike fasene og rundt utfordringene i prosjektarbeid. Arbeidet skal resultere i en prosjektrapport som beskriver de ulike fasene og utfordringene i et prosjekt. 3BA studenter skal fungere som prosjektledere i gruppene.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli underviset i forskjellige former for prosjektledelse og de typiske utfordringer som oppstår i denne type arbeid. Studentene avslutter emnet med eksamensleveranse av en oppsummerende prosjektbeskrivelse som skal redegjør for prosjekts faser og resultater. Sisteårsstudentene spiller lederrollen i hver gruppe.
For utveklsingsstudenter som gjester hos OsloMet i dette semesteret, uten tidligere erfaringer fra Prosjekt Designkontor kan det være ønskelig at disse intar rollen som eksterne konsulenter. Hvordan kan internasjonale perspektiv og innsikt fra andre kulturer anvendes for å styrke måten gruppen møter designutfordringer?
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav løses av lederene i gruppen, er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En skriftlig oppgave som relaterer seg til kunderapporten som designkontoret lager i fellesskap, hvor 3. årsstudentene har ansvar for gjennomføring
- En skriftlig refleksjon over prosjektgjennomføringen som leveres før muntlig eksamen
-
Vurdering og eksamen
Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar.
Presentasjonen skal vise at studentene har kjennskap til prosjektorganisering og hvilke utfordringer som kan oppstå i prosjekter.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
To interne sensorer