Programplaner og emneplaner - Student
BAPD3000 Dynamisk prosjektledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dynamic Project Leadership
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
"Prosjekt Designkontor" involverer alle 3 klassetrinn på BA studiet, dette emnet er lederskapsdelen. Studentene får presentert oppdrag fra eksterne aktører. De etablerer lederteam på 2-4 medlemmer. Hovedoppgaven deres er planlegging og gjennomføring av et eksternt oppdrag. De får 6-10 studenter fordelt fra 1. og 2. år som medarbeidere. Lederteamet har ansvar for at designkontoret fungerer optimalt og at oppdraget blir gjennomført og presentert etter avtalte forutsetninger fra oppdragsgiverne.
Forkunnskapskrav
Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2. og 3. semester eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten behersker dynamisk prosjektledelse herunder
- prosjektplanlegging
- budsjettkontroll
- jobbe i prosjektteam
- klientkontroll
- løsning av kreative utfordringer
Ferdigheter
Studenten
- kan koordinere og kommunisere eget prosjekt
- kan styre og vurdere økonomien i et prosjekt
- kan håndtere ledelsesaspekter i prosjektet - herunder oppgavefordeling og kompetansekrav
- kan håndtere konflikter
- kan håndtere klienter
Generell kompetanse
Studenten kan
- lede og kommunisere i et designprosjekt som ivaretar etikk og personvern
- forstå styrker og svakheter i prosjekter
- reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
- lede innovasjonsprosesser innen design
- bidra til bærekraftige designløsninger
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli underviset i forskjellige former for prosjektledelse og de typiske utfordringer som oppstår i denne type arbeid. Studentene avslutter emnet med eksamensleveranse av en oppsummerende prosjektbeskrivelse som skal redegjør for prosjekts faser og resultater. Sisteårsstudentene spiller lederrollen i hver gruppe.
For utveklsingsstudenter som gjester hos OsloMet i dette semesteret, uten tidligere erfaringer fra Prosjekt Designkontor kan det være ønskelig at disse intar rollen som eksterne konsulenter. Hvordan kan internasjonale perspektiv og innsikt fra andre kulturer anvendes for å styrke måten gruppen møter designutfordringer?
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav løses av lederene i gruppen, er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En skriftlig oppgave som relaterer seg til kunderapporten som designkontoret lager i fellesskap, hvor 3. årsstudentene har ansvar for gjennomføring
- En skriftlig refleksjon over prosjektgjennomføringen som leveres før muntlig eksamen
Vurdering og eksamen
Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar.
Presentasjonen skal vise at studentene har kjennskap til prosjektorganisering og hvilke utfordringer som kan oppstå i prosjekter.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer