EPN-V2

BAPD3000 Dynamisk prosjektledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Dynamic Project Leadership
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

"Prosjekt Designkontor" involverer alle 3 klassetrinn på BA studiet, dette emnet er lederskapsdelen. Studentene får presentert oppdrag fra eksterne aktører. De etablerer lederteam på 2-4 medlemmer. Hovedoppgaven deres er planlegging og gjennomføring av et eksternt oppdrag. De får 6-10 studenter fordelt fra 1. og 2. år som medarbeidere. Lederteamet har ansvar for at designkontoret fungerer optimalt og at oppdraget blir gjennomført og presentert etter avtalte forutsetninger fra oppdragsgiverne.

Forkunnskapskrav

Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2. og 3. semester eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten behersker dynamisk prosjektledelse herunder

  • prosjektplanlegging
  • budsjettkontroll
  • jobbe i prosjektteam
  • klientkontroll
  • løsning av kreative utfordringer

Ferdigheter

Studenten

  • kan koordinere og kommunisere eget prosjekt
  • kan styre og vurdere økonomien i et prosjekt
  • kan håndtere ledelsesaspekter i prosjektet - herunder oppgavefordeling og kompetansekrav
  • kan håndtere konflikter
  • kan håndtere klienter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lede og kommunisere i et designprosjekt som ivaretar etikk og personvern
  • forstå styrker og svakheter i prosjekter
  • reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
  • lede innovasjonsprosesser innen design
  • bidra til bærekraftige designløsninger

Innhold

I et globalisert samfunn i en verden i stadig endring trenger ergoterapeuter kompetanse på å tenke nytt og utvikle faget i tråd med samfunnets behov. Ergoterapeuter skal rustes for å jobbe med menneskers helse og mulighet for deltakelse, både lokalt og globalt. Å kunne jobbe systematisk og selvstendig med prosjekter er viktig for ergoterapeuter, og i dette emnet vil kompetanse innen ledelse og veiledning også være i fokus. Emnet inkluderer tema om helsefremmende arbeidsplasser og hvordan ergoterapeuter kan bruke sin kompetanse for å fremme gode arbeidsmiljø, både for seg selv og andre.

I tillegg skal studentene delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1300.

INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» (1,5 studiepoeng)

INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» utgjør den tredje modulen i universitetets undervisningsopplegg INTERACT.

INTER1300 handler om å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår i denne modulen. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. I denne modulen vil det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli underviset i forskjellige former for prosjektledelse og de typiske utfordringer som oppstår i denne type arbeid. Studentene avslutter emnet med eksamensleveranse av en oppsummerende prosjektbeskrivelse som skal redegjør for prosjekts faser og resultater. Sisteårsstudentene spiller lederrollen i hver gruppe.

For utveklsingsstudenter som gjester hos OsloMet i dette semesteret, uten tidligere erfaringer fra Prosjekt Designkontor kan det være ønskelig at disse intar rollen som eksterne konsulenter. Hvordan kan internasjonale perspektiv og innsikt fra andre kulturer anvendes for å styrke måten gruppen møter designutfordringer?

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav løses av lederene i gruppen, er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En skriftlig oppgave som relaterer seg til kunderapporten som designkontoret lager i fellesskap, hvor 3. årsstudentene har ansvar for gjennomføring
  • En skriftlig refleksjon over prosjektgjennomføringen som leveres før muntlig eksamen

Vurdering og eksamen

Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar.

Presentasjonen skal vise at studentene har kjennskap til prosjektorganisering og hvilke utfordringer som kan oppstå i prosjekter.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer