Programplaner og emneplaner - Student
BAPD3000 Dynamisk prosjektledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dynamic Project Leadership
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
"Prosjekt Designkontor" involverer alle 3 klassetrinn i BA studiet og dette emnet er lederskapsdelen. Studentene får presentert oppdrag fra eksterne aktører. De etablerer lederteam på 2-4 studenter. Hovedoppgaven deres er planlegging og gjennomføring av et eksternt oppdrag. De får 6-10 studenter fordelt fra 1. og 2. år som medarbeidere. Lederteamet har ansvar for at designkontoret fungerer optimalt og at oppdraget blir gjennomført og presentert etter avtalte forutsetninger for oppdragsgiverne.
-
Forkunnskapskrav
Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2. og 3. semester eller tilsvarende.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten behersker dynamisk prosjektledelse herunder
- prosjektplanlegging
- budsjettkontroll
- jobbe i prosjektteam
- klientkontroll
- har kjennskap til løsning av kreativitetsblokader
Ferdigheter
Studenten
- kan koordinere og kommunisere eget prosjekt
- kan styre og vurdere økonomien i et prosjekt
- kan håndtere ledelsesaspekter i prosjektet - herunder oppgavefordeling og kompetansekrav
- kan gjennom å håndtere konfliktsituasjon i prosjekter
- kan håndtere klienter
Generell kompetanse
Studenten kan
- lede og kommunisere i et designprosjekt som ivaretar etikk og personvern
- forstå styrker og svakheter i prosjekter
- reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
- lede innovasjonsprosesser innen design
- bidra til bærekraftige designløsninger
-
Innhold
Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli underviset i forskjellige former for prosjektledelse og de typiske utfordringer som oppstår i denne type arbeid. Studentene avslutter emnet med eksamensleveranse av en oppsummerende prosjektbeskrivelse som skal redegjør for prosjekts faser og resultater. Sisteårsstudentene spiller lederrollen i hver gruppe. For utveklsingsstudenter som gjester hos OsloMet i dette semesteret, uten tidligere erfaringer fra Prosjekt Designkontor kan det være ønskelig at disse intar rollen som eksterne konsulenter. Hvordan kan internasjonale perspektiv og innsikt fra andre kulturer anvendes for å styrke måten gruppen møter designutfordringer?
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav løses av lederene i gruppen, er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En skriftlig oppgave som relaterer seg til kunderapporten som designkontoret lager i fellesskap, hvor 3.årsstudentene har ansvar for gjennomføring
- En skriftlig refleksjon over prosjektgjennomføringen som leveres før muntlig eksamen
-
Vurdering og eksamen
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling
· har kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg med særlig fokus på hva som fremmer god fysisk og psykisk helse hos barn
· har kjennskap til ulike former for foreldreskap og familieliv
· har kjennskap til ulike former for familiepolitiske føringer
· har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling
· har kunnskap om kommunikasjon med barn og unge i et samfunn preget av mangfold
· har kunnskap om hvordan aktiviteter/kreative metoder kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge
· har kunnskap om barns digitale hverdagsliv og kan oppdatere denne kunnskapen
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling
· kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i eget hverdagsliv
· kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold
· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
Generell kompetanse
Studenten
· Har innsikt i betydningen av relasjonskompetanse i arbeid med barn.
· Kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst
-
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov, som blant annet minipraksis og ferdighetstrening i kommunikasjon.
-
Vurderingsuttrykk
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter godkjent.
1. Aktiv deltakelse i minipraksis.
2. Ferdighetstrening i kommunikasjon (Dialogseminaret).
For obligatorisk undervisning stilles det krav om aktiv deltakelse og 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. En student som ikke oppfyller krav om frammøte kan ved særskilter grunner søke emneansvarlig om dispensasjon.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
-
Sensorordning
Emnet avsluttes med en skriftlig individuell skoleeksamen på 6 timer.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.