EPN-V2

BAPD3000 Dynamisk prosjektledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Dynamic Project Leadership
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    "Prosjekt Designkontor" involverer alle 3 klassetrinn i BA studiet og dette emnet er lederskapsdelen. Studentene får presentert oppdrag fra eksterne aktører. De etablerer lederteam på 2-4 studenter. Hovedoppgaven deres er planlegging og gjennomføring av et eksternt oppdrag. De får 6-10 studenter fordelt fra 1. og 2. år som medarbeidere. Lederteamet har ansvar for at designkontoret fungerer optimalt og at oppdraget blir gjennomført og presentert etter avtalte forutsetninger for oppdragsgiverne.

  • Forkunnskapskrav

    Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2. og 3. semester eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten behersker dynamisk prosjektledelse herunder

    • prosjektplanlegging
    • budsjettkontroll
    • jobbe i prosjektteam
    • klientkontroll
    • har kjennskap til løsning av kreativitetsblokader

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan koordinere og kommunisere eget prosjekt
    • kan styre og vurdere økonomien i et prosjekt
    • kan håndtere ledelsesaspekter i prosjektet - herunder oppgavefordeling og kompetansekrav
    • kan gjennom å håndtere konfliktsituasjon i prosjekter
    • kan håndtere klienter

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • lede og kommunisere i et designprosjekt som ivaretar etikk og personvern
    • forstå styrker og svakheter i prosjekter
    • reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
    • lede innovasjonsprosesser innen design
    • bidra til bærekraftige designløsninger
  • Innhold

    Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det vil bli underviset i forskjellige former for prosjektledelse og de typiske utfordringer som oppstår i denne type arbeid. Studentene avslutter emnet med eksamensleveranse av en oppsummerende prosjektbeskrivelse som skal redegjør for prosjekts faser og resultater. Sisteårsstudentene spiller lederrollen i hver gruppe. For utveklsingsstudenter som gjester hos OsloMet i dette semesteret, uten tidligere erfaringer fra Prosjekt Designkontor kan det være ønskelig at disse intar rollen som eksterne konsulenter. Hvordan kan internasjonale perspektiv og innsikt fra andre kulturer anvendes for å styrke måten gruppen møter designutfordringer?

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav løses av lederene i gruppen, er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • En skriftlig oppgave som relaterer seg til kunderapporten som designkontoret lager i fellesskap, hvor 3.årsstudentene har ansvar for gjennomføring
    • En skriftlig refleksjon over prosjektgjennomføringen som leveres før muntlig eksamen
  • Vurdering og eksamen

    Kunnskaper

    Studenten

    · har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling

    · har kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg med særlig fokus på hva som fremmer god fysisk og psykisk helse hos barn

    · har kjennskap til ulike former for foreldreskap og familieliv

    · har kjennskap til ulike former for familiepolitiske føringer

    · har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling

    · har kunnskap om kommunikasjon med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

    · har kunnskap om hvordan aktiviteter/kreative metoder kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge

    · har kunnskap om barns digitale hverdagsliv og kan oppdatere denne kunnskapen

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan reflektere over betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling

    · kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i eget hverdagsliv

    · kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

    · kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

    Generell kompetanse

    Studenten

    · Har innsikt i betydningen av relasjonskompetanse i arbeid med barn.

    · Kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov, som blant annet minipraksis og ferdighetstrening i kommunikasjon.

  • Vurderingsuttrykk

    For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter godkjent.

    1. Aktiv deltakelse i minipraksis.

    2. Ferdighetstrening i kommunikasjon (Dialogseminaret).

    For obligatorisk undervisning stilles det krav om aktiv deltakelse og 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. En student som ikke oppfyller krav om frammøte kan ved særskilter grunner søke emneansvarlig om dispensasjon.

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

    Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Sensorordning

    Emnet avsluttes med en skriftlig individuell skoleeksamen på 6 timer.

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.