Programplaner og emneplaner - Student
BAPD3000 Dynamisk prosjektledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Dynamic Project Leadership
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2021/2022
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2021
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
"Prosjekt Designkontor" involverer alle 3 klassetrinn i BA studiet og dette emnet er lederskapsdelen. Studentene får presentert oppdrag fra eksterne aktører. De etablerer lederteam på 2-4 studenter. Hovedoppgaven deres er planlegging og gjennomføring av et eksternt oppdrag. De får 6-10 studenter fordelt fra 1. og 2. år som medarbeidere. Lederteamet har ansvar for at designkontoret fungerer optimalt og at oppdraget blir gjennomført og presentert etter avtalte forutsetninger for oppdragsgiverne.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2. og 3. semester eller tilsvarende.
 - 
    
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten behersker dynamisk prosjektledelse herunder
- prosjektplanlegging
 - budsjettkontroll
 - jobbe i prosjektteam
 - klientkontroll
 - har kjennskap til løsning av kreativitetsblokader
 
Ferdigheter
Studenten
- kan koordinere og kommunisere eget prosjekt
 - kan styre og vurdere økonomien i et prosjekt
 - kan håndtere ledelsesaspekter i prosjektet - herunder oppgavefordeling og kompetansekrav
 - kan gjennom å håndtere konfliktsituasjon i prosjekter
 - kan håndtere klienter
 
Generell kompetanse
Studenten kan
- lede og kommunisere i et designprosjekt som ivaretar etikk og personvern
 - forstå styrker og svakheter i prosjekter
 - reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
 - lede innovasjonsprosesser innen design
 - bidra til bærekraftige designløsninger
 
 - 
    
Innhold
De vil bli undervist i prosjektarbeidsmetodikk. Studentene får undervisning i de ulike fasene og utfordringene i prosjektarbeid. Arbeidet skal resultere i en prosjektrapport som beskriver de ulike fasene og utfordringene i et prosjekt. 3.BA-studenter skal fungere som prosjektledere i gruppene.
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli underviset i forskjellige former for prosjektledelse og de typiske utfordringer som oppstår i denne type arbeid. Studentene avslutter emnet med eksamensleveranse av en oppsummerende prosjektbeskrivelse som skal redegjør for prosjekts faser og resultater. Sisteårsstudentene spiller lederrollen i hver gruppe. For utveklsingsstudenter som gjester hos OsloMet i dette semesteret, uten tidligere erfaringer fra Prosjekt Designkontor kan det være ønskelig at disse intar rollen som eksterne konsulenter. Hvordan kan internasjonale perspektiv og innsikt fra andre kulturer anvendes for å styrke måten gruppen møter designutfordringer?
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav løses av lederene i gruppen, er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En skriftlig oppgave som relaterer seg til kunderapporten som designkontoret lager i fellesskap, hvor 3.årsstudentene har ansvar for gjennomføring
 - En skriftlig refleksjon over prosjektgjennomføringen som leveres før muntlig eksamen
 
 - 
    
Vurdering og eksamen
Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar.
Presentasjonen skal vise at studentene har kjennskap til prosjektorganisering og hvilke utfordringer som kan oppstå i prosjekter.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
 - 
    
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.