Studieinfo emne BAPD2310 2019 HØST
BAPD2310 Estetikk, kultur og bærekraft i kritiske perspektiver Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Aesthetic, culture and Sustainability in Critical Perspectives
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR
2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om å se designutøvelsen i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv. Hovedvekten legges på skriftlig analyse, diskusjon og argumentasjon.
Forkunnskapskrav
Kompetanse tilsvarende bestått 1. studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten skal
- kunne analysere kulturelle kontekster i designteoretisk og - historisk sammenheng i et globalt perspektiv
- diskutere og argumentere i varierende akademiske, faglige og brukerorienterte sammenhenger
- ha kunnskap om og vise empati overfor ulike estetiske paradigmer
- ha kunnskap om estetikk som virkemiddel i ulike kulturelle kontekster
- ha kunnskap om og innsikt i sammenhengen mellom designteori og praktisk designarbeid
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- diskutere og forholde seg til teoretiske problemstillinger
- anvende estetiske virkemidler i utviklingen av produkter i ulike kulturelle kontekster
- beherske skriftlig fremstilling som fyller faglige og akademiske krav
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer med ulike akademiske og faglige miljøer fra ulike land for å fremme faglig utvikling og produktutvikling, nasjonalt og globalt
- kunne reflektere over og vurdere eget faglig og estetisk ståsted
- kunne reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
Innhold
Emnet skal gi kunnskap i forskjellige kulturers uttrykksformer og betydning. Kunnskap om sammenhengen mellom kultur og bærekraft blir tillagt spesiell vekt. Det skal formidle kunnskaper, ferdigheter og holdninger til estetiske virkemidler knyttet til designprosessen. Det gjelder både tredimensjonal form, konsepter og prosesser. Det skal fremme evnen til kritisk refleksjon og skriftlig beskrivelse og argumentasjon.
Hovedsakelig skriftlig, men også muntlig kommunikasjon.
Emnet skal fremme kunnskap og bevissthet i forhold til å ivareta kulturelle og estetiske kvaliteter i et designoppdrag overfor oppdragsgivere, samarbeidspartnere og brukere. Arbeidet skal resultere i en skriftlig besvarelse. Studenten skal gjennom oppgaven søke kontakt med relevante fagmiljøer og brukergrupper.
Arbeids- og undervisningsformer
Individuelt arbeid og gruppearbeid, forelesninger, litteraturstudier og research, workshops, veiledning, presentasjon og diskusjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Refleksjonsnotat.
- Besvare en skriftlig oppgave med vekt på kritisk refleksjon og faglig argumentasjon relatert til egen designvirksomhet.
Vurdering og eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen knyttet til produktestetikk og kulturforståelse.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning tillates.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
BAPD2210 (20 stp.) overlapper 10 stp. med emnet BAPD2200 (10 stp.).