EPN-V2

BAPD2310 Estetikk, kultur og bærekraft i kritiske perspektiver Emneplan

Engelsk emnenavn
Aesthetic, culture and Sustainability in Critical Perspectives
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
Timeplan
  • Forkunnskapskrav

    Bestått 1. studieår eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten skal

    • kunne analysere kulturelle kontekster i designteoretisk og - historisk sammenheng
    • diskutere og argumentere i varierende akademiske, faglige og brukerorienterte sammenhenger
    • ha kunnskap om og vise empati overfor ulike estetiske paradigmer
    • ha kunnskap om estetikk som virkemiddel i ulike kulturelle kontekster
    • ha kunnskap om og innsikt i sammenhengen mellom designteori og praktisk designarbeid

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne

    • diskutere og forholde seg til teoretiske problemstillinger
    • anvende estetiske virkemidler i utviklingen av produkter i ulike kulturelle kontekster
    • behersker skriftlig fremstilling som fyller faglige og akademiske krav

    Generell kompetanse

    Studenten skal

    • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med ulike akademiske og faglige miljøer for å fremme faglig utvikling og produktutvikling
    • kunne reflektere over og vurdere eget faglig og estetisk ståsted
    • kunne reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
  • Innhold

    Emnet skal gi kunnskap i forskjellige kulturers uttrykksformer og betydning. Kunnskap om sammenhengen mellom kultur og bærekraft blir tillagt spesiell vekt. Det skal formidle kunnskaper, ferdigheter og holdninger til estetiske virkemidler knyttet til designprosessen. Det gjelder både tredimensjonal form, konsepter og prosesser. Det skal fremme evnen til kritisk refleksjon og skriftlig beskrivelse og argumentasjon.

    Hovedsakelig skriftlig, men også muntlig kommunikasjon.

    Emnet skal fremme kunnskap og bevissthet i forhold til å ivareta kulturelle og estetiske kvaliteter i et designoppdrag overfor oppdragsgivere, samarbeidspartnere og brukere. Arbeidet skal resultere i en skriftlig besvarelse. Studenten skal gjennom oppgaven søke kontakt med relevante fagmiljøer og brukergrupper.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Individuelt arbeid og gruppearbeid, forelesninger, litteraturstudier og research, workshops, veiledning, presentasjon og diskusjon.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Refleksjonsnotat.
    • Besvare en skriftlig oppgave med vekt på kritisk refleksjon og faglig argumentasjon relatert til egen designvirksomhet.
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig hjemmeeksamen knyttet til produktestetikk og kulturforståelse.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.