Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2210 Kulturforståelse og kommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cultural understanding and Communication
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet ser på hvordan å være mer bevisst og ansvarlig i forhold til kulturelle aspekter når vi arbeider som designere. Emnet utforsker hvordan en slik bevisstgjøring kan informere og danne grunnlaget for utvikling av designprosjekter og deres løsninger.
Studenter gis en generell kulturforståelse ved å tilnærme objekter og design som forskjellige former for kulturelle uttrykk, samt å se nærmere på designarbeid og dets roller i de større kulturelle kontekster og samfunnsperspektiv. Emnet tar sikte på å gi studenter kunnskaper og erfaringer i å analysere de forskjellige kulturelle landskapene som produkter er del av, samt hvordan disse igjen påvirker designprosesser. Emnet utforsker også kommunikasjon og viktigheten av dette i designprosesser, produkter og formidling.
Forkunnskapskrav
The course will give the students an in-depth introduction to key methods for sample preparation and analysis of both exogen and endogen compounds in biological samples. Method development for chromatographic and mass spectrometry analyses will be central to the course. The students will also receive training in the operation and use of advanced analytical instruments that are currently used in qualitative and quantitative studies.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan se sin profesjon i en kulturell kontekst og i et samtidsperspektiv
- kjenner til problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen kulturforståelse, kommunikasjon og presentasjon.
- har kulturell og adaptiv kunnskap
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teori og kulturforståelse i egen designprosess
- behersker kulturell og sosial fleksibilitet i møte med andre kulturer - så vel lokale og globale som etniske.
- kan planlegge og gjennomføre en strategisk designprosess
- kan anvende kreativitet og innovasjon innenfor eget fagområde ved bevisst bruk av estetiske virkemidler og realisering av konsept
- behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer og kan kommunisere sitt arbeid i (2D og 3D)
- kan velge egnet kommunikasjonsmedium til en valgt mottagergruppe, og reflektere rundt formidling
- kan anvende ulike brukerperspektiver i analyse og utvikling av design samt relevante uttrykksformer for kommunikasjon
- kan benytte ulike design research metoder.
- Kan reflektere rundt bærekraft og inkludere dette som del av sin designprosess
- mestrer skriftlig og muntlig presentasjon og argumentering
Generell kompetanse
Studenten
- behersker å bruke ressurspersoner og samarbeide med andre profesjonsutøvere både tverrfaglig og innen egen yrkesgruppe for å fremme faglig utvikling
- har forståelse for og kan reflektere over designerens rolle i sammenhengen mellom profesjon, næringsliv og samfunn.
- kan navigere og interagere i et internasjonalt og flerkulturelt klassemiljø
- har forståelse for kravet om personvern i alle sammenhenger
- kan delta i innovative prosesser med ny teknologi ved å lære og tilpasse seg nye måter å jobbe på
- behersker grunnleggende engelsk designfaglig terminologi og kan anvende denne i designprosessen.
Innhold
Emnet har fokus på kulturelle dimensjoner og deres relevans for designpraksis. Emnet tematiserer og undersøker hvordan vi kan bli mer oppmerksomme på kulturelle variabler og hvordan disse kan påvirke og danne grunnlag for designprosesser. I emnet undersøker studentene gjenstander og design som former for kulturelle uttrykk.
Emnet har også som mål å gi studentene erfaring og kunnskap i å analysere ulike kulturelle kontekster som produkter er en del av. Studentene vil lære om og øve på kommunikasjon og presentasjonsteknikker, og lære om formidling av budskap til en målgruppe.
Arbeids- og undervisningsformer
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain the principles behind targeted and non-targeted analytical strategies in bioanalysis
- can describe advanced techniques for preparing biological matrices, including extraction and concentration techniques suitable for biological samples
- can describe the operation and applications of advanced analytical instruments, with emphasis on chromatographic and mass spectrometric techniques
- can explain quantitative analyses and calibration procedures used in bioanalysis, including the use of isotope-labelled standards, control samples and certified reference materials
- can explain procedures for identifying biomarkers, including data extraction, data processing and analysis of large amounts of analytical data
- can describe the principles for method development and validation in bioanalysis and the quality requirements that apply to such analyses
Skills
The student
- can make use of relevant literature as a basis for method development in bioanalysis
- can design proposals for analytical methods where independent choices of appropriate sample preparation and instrumental techniques need to be made
- can make use of different calibration techniques and associated quality control measures in quantitative analyses
- can perform biomarker identification based on chromatographic and mass spectrometric analyses
- can use statistical methods and statistical software to interpret and quality-test analysis results
General competence
The student
- can participate in quality assurance work and method development in the bioanalytical laboratory
- can contribute to the development of technology in the field
- has an overview of technology development and future perspectives in the field
- has insight into the applications and limitations of chromatographic and mass spectroscopic analytical techniques used in bioanalysis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltagelse på organiserte workshops.
- Holde en muntlig presentasjon av prosjektet ved hjelp av egnede medier.
- Reflektere over læring i prosjektet.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering individuell eller i gruppe på inntil tre personer, med følgende mappekrav i prosjektrapporten:
- Omfang på mappe; en student maks. 35 sider, gruppeoppgave to studenter maks. 40 sider, gruppeoppgave tre studenter maks. 45 sider. Vedlegg kommer i tillegg.
- Prosessdokumentasjon i form av bilder, grafikk, tekst og andre medier, med argumentasjon for utvikling og valg.
- Resultat fra designprosjekt.
- Diskusjon og analyse av hvordan/hva produktet du har laget kommuniserer, på hvilken måte og til hvem.
Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
- A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
- Collection of formulas (enclosed with the exam question paper)
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F.
Sensorordning
All papers will be assessed by two examiners, one of whom must be external.