Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2210 Kulturforståelse og kommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cultural understanding and Communication
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
- Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for prinsippene for målrettede og ikke-målrettede analysestrategier i bioanalyse
- kan beskrive avanserte teknikker for opparbeiding av biologisk matrikser, herunder ekstraksjons- og oppkonsentreringsteknikker egnet for biologiske prøver
- kan beskrive virkemåte og bruksområder til avanserte analyseinstrumenter med vekt på kromatografiske og massespektrometriske teknikker
- kan gjøre rede for kvantitative analyser og kalibreringsrutiner som benyttes i bioanalyse, herunder bruk av isotopmerkede standarder, kontrollprøver og sertifiserte referansematerialer
- kan redegjøre for fremgangsmåter i identifikasjon av biomarkører inkludert dataekstraksjon, dataprosessering og datanalyse av store mengder analysedata
- kan beskrive prinsippene for metodeutvikling og metodevalidering i bioanalyse samt de kvalitetskrav som stilles til slike analyser
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre bruk av relevant litteratur som utgangspunkt for metodeutvikling i bioanalyse
- kan utforme forslag til egne analysemetoder der det må foretas selvstendige valg av hensiktsmessige prøveopparbeidings- og instrumentelle teknikker
- kan gjøre bruk av ulike kalibreringsteknikker med tilhørende kvalitetskontrolltiltak i kvantitative analyser
- kan utføre biomarkørbestemmelser basert på kromatografiske og massespektrometriske analyser
- kan benytte statistiske metoder og statistisk programvare for å tolke og kvalitetskontrollere analyseresultatene
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i kvalitetssikringsarbeid og metodeutvikling i det bioanalytiske laboratoriet.
- kan bidra til teknologiutviklingen innenfor fagfeltet.
- har oversikt over teknologiutvikling og fremtidsperspektiver innenfor fagfeltet.
- har innsikt i anvendelsesområder og begrensinger i kromatografiske og massespektroskopiske analyseteknikker brukt i bioanalyse.
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med øvingsoppgaver og ferdighetstrening i form av laboratorieoppgaver. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studentene.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan se sin profesjon i en kulturell kontekst og i et samtidsperspektiv
- kjenner til problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen kulturforståelse, kommunikasjon og presentasjon.
- har kulturell og adaptiv kunnskap
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teori og kulturforståelse i egen designprosess
- behersker kulturell og sosial fleksibilitet i møte med andre kulturer - så vel lokale og globale som etniske.
- kan planlegge og gjennomføre en strategisk designprosess
- kan anvende kreativitet og innovasjon innenfor eget fagområde ved bevisst bruk av estetiske virkemidler og realisering av konsept
- behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer og kan kommunisere sitt arbeid i (2D og 3D)
- kan velge egnet kommunikasjonsmedium til en valgt mottagergruppe, og reflektere rundt formidling
- kan anvende ulike brukerperspektiver i analyse og utvikling av design samt relevante uttrykksformer for kommunikasjon
- kan benytte ulike design research metoder.
- Kan reflektere rundt bærekraft og inkludere dette som del av sin designprosess
- mestrer skriftlig og muntlig presentasjon og argumentering
Generell kompetanse
Studenten
- behersker å bruke ressurspersoner og samarbeide med andre profesjonsutøvere både tverrfaglig og innen egen yrkesgruppe for å fremme faglig utvikling
- har forståelse for og kan reflektere over designerens rolle i sammenhengen mellom profesjon, næringsliv og samfunn.
- kan navigere og interagere i et internasjonalt og flerkulturelt klassemiljø
- har forståelse for kravet om personvern i alle sammenhenger
- kan delta i innovative prosesser med ny teknologi ved å lære og tilpasse seg nye måter å jobbe på
- behersker grunnleggende engelsk designfaglig terminologi og kan anvende denne i designprosessen.
Innhold
Ingen.
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
- Formelsamling (vedlagt eksamensoppgaven)
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.
Vurderingsuttrykk
Analytisk kjemi/bioanalyse på bachelornivå.
Sensorordning
Emnet tilbys som enkeltemne, forutsatt ledig plass. For opptak til enkeltemne kreves:
- Bachelorgrad eller tilsvarende i bioingeniørfag, farmasi, bioteknologi, kjemiingeniørfag eller molekylærbiologi.