EPN-V2

BAPD2210 Kulturforståelse og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Cultural understanding and Communication
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

  • Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for prinsippene for målrettede og ikke-målrettede analysestrategier i bioanalyse
  • kan beskrive avanserte teknikker for opparbeiding av biologisk matrikser, herunder ekstraksjons- og oppkonsentreringsteknikker egnet for biologiske prøver
  • kan beskrive virkemåte og bruksområder til avanserte analyseinstrumenter med vekt på kromatografiske og massespektrometriske teknikker
  • kan gjøre rede for kvantitative analyser og kalibreringsrutiner som benyttes i bioanalyse, herunder bruk av isotopmerkede standarder, kontrollprøver og sertifiserte referansematerialer
  • kan redegjøre for fremgangsmåter i identifikasjon av biomarkører inkludert dataekstraksjon, dataprosessering og datanalyse av store mengder analysedata
  • kan beskrive prinsippene for metodeutvikling og metodevalidering i bioanalyse samt de kvalitetskrav som stilles til slike analyser

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre bruk av relevant litteratur som utgangspunkt for metodeutvikling i bioanalyse
  • kan utforme forslag til egne analysemetoder der det må foretas selvstendige valg av hensiktsmessige prøveopparbeidings- og instrumentelle teknikker
  • kan gjøre bruk av ulike kalibreringsteknikker med tilhørende kvalitetskontrolltiltak i kvantitative analyser
  • kan utføre biomarkørbestemmelser basert på kromatografiske og massespektrometriske analyser
  • kan benytte statistiske metoder og statistisk programvare for å tolke og kvalitetskontrollere analyseresultatene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i kvalitetssikringsarbeid og metodeutvikling i det bioanalytiske laboratoriet.
  • kan bidra til teknologiutviklingen innenfor fagfeltet.
  • har oversikt over teknologiutvikling og fremtidsperspektiver innenfor fagfeltet.
  • har innsikt i anvendelsesområder og begrensinger i kromatografiske og massespektroskopiske analyseteknikker brukt i bioanalyse.

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer med øvingsoppgaver og ferdighetstrening i form av laboratorieoppgaver. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studentene.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan se sin profesjon i en kulturell kontekst og i et samtidsperspektiv
  • kjenner til problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen kulturforståelse, kommunikasjon og presentasjon.
  • har kulturell og adaptiv kunnskap

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teori og kulturforståelse i egen designprosess
  • behersker kulturell og sosial fleksibilitet i møte med andre kulturer - så vel lokale og globale som etniske.
  • kan planlegge og gjennomføre en strategisk designprosess
  • kan anvende kreativitet og innovasjon innenfor eget fagområde ved bevisst bruk av estetiske virkemidler og realisering av konsept
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer og kan kommunisere sitt arbeid i (2D og 3D)
  • kan velge egnet kommunikasjonsmedium til en valgt mottagergruppe, og reflektere rundt formidling
  • kan anvende ulike brukerperspektiver i analyse og utvikling av design samt relevante uttrykksformer for kommunikasjon
  • kan benytte ulike design research metoder.
  • Kan reflektere rundt bærekraft og inkludere dette som del av sin designprosess
  • mestrer skriftlig og muntlig presentasjon og argumentering

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker å bruke ressurspersoner og samarbeide med andre profesjonsutøvere både tverrfaglig og innen egen yrkesgruppe for å fremme faglig utvikling
  • har forståelse for og kan reflektere over designerens rolle i sammenhengen mellom profesjon, næringsliv og samfunn.
  • kan navigere og interagere i et internasjonalt og flerkulturelt klassemiljø
  • har forståelse for kravet om personvern i alle sammenhenger
  • kan delta i innovative prosesser med ny teknologi ved å lære og tilpasse seg nye måter å jobbe på
  • behersker grunnleggende engelsk designfaglig terminologi og kan anvende denne i designprosessen.

Innhold

Ingen.

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.

Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
  • Formelsamling (vedlagt eksamensoppgaven)

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

Vurderingsuttrykk

Analytisk kjemi/bioanalyse på bachelornivå.

Sensorordning

Emnet tilbys som enkeltemne, forutsatt ledig plass. For opptak til enkeltemne kreves:

  • Bachelorgrad eller tilsvarende i bioingeniørfag, farmasi, bioteknologi, kjemiingeniørfag eller molekylærbiologi.