Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2210 Cultural understanding and Communication Course description
- Course name in Norwegian
- Kulturforståelse og kommunikasjon
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Product Design
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Required preliminary courses
Passed first year of the programme or equivalent.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- is capable of seeing the profession in a cultural context and from a contemporary perspective
- is familiar with key theories, issues, processes, tools and methods in cultural understanding, communication and presentation. This includes relevant theories on semiotics, design ethnography, emotional design and sustainable design.
Skills
The student
- is capable of applying cultural understandings to his/her own design process
- is capable of planning and carrying out a strategic design process
- is capable of conducting several iterations in the product development and analysing them
- masters relevant design tools, techniques and forms of expression
- is capable selecting a suitable means of communication and presentation for a group of recipients, and reflecting on dissemination
- is capable of using relevant forms of expression in communication
- is capable of using theory and tools from design research such as design ethnography, mapping, semiotics and emotional design in the development of a product
- is capable of reflecting on and including sustainability as part of his/her own design process
- masters written and oral presentation and argumentation
Competence
The student
- is capable of using resource persons to promote professional development
- is capable of reflecting on him/herself and his/her own work in a cultural context and from a social perspective
- is capable of reflecting on his/her own design practice and adjusting it under supervision
- is capable of navigating and interacting with an international and multicultural classroom environment
- can participate in innovative processes involving new and emerging technologies and build skills in anticipating and adapting to technological change
- masters fundamental English design terms and how to use them in the design process
Content
Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet består av tre deler og går ut på å planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg for et yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring.
Arbeidskravet gjennomføres to og to eller individuelt.
Del 1: Det skal utarbeides veiledningsdokument og undervisningsplan til et undervisningsopplegg, omfang avtales med emneansvarlig.
Del 2: Fremlegg av undervisningsopplegget for medstudenter på 20 min.
Del 3: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat over læringsutbyttet knyttet til det å skulle planlegge og gjennomføre undervisning - omfang på 1000 ord +/- 10 prosent.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet består av 3 deler og går ut på en kartlegging av eget kompetansebehov, og 2 dagers hospitering i valgt yrke med presentasjon. Arbeidskravet gjennomføres individuelt.
Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:
Del 1: Kartlegging av egen realkompetanse[1] og dokumentasjon av kompetansebehov i forhold til eget programområde, omfang etter avtale med emneansvarlig.
Del 2: 2 dager hospitering i valgt yrke.
Del 3. Det skal utarbeides et digital (multimodal) sammendrag og refleksjon over læringsutbytte knyttet til hospitering. Fremlegg av digitalt sammendrag og refleksjon til med-studenter i grupper med hverandre- vurdering. Omfang av presentasjon skal være 10 minutter.
[1] *Realkompetanse er all kompetanse som er tilegnet gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring. Det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter eller på annen måte. Definisjonen på realkompetanse bygger på erkjennelsen av at læring skjer i mange sammenhenger og på ulike arenaer, og innebærer at det er mulig å oppnå kompetanse som er likeverdig og på nivå med kompetanse oppnådd innenfor det formelle utdanningssystemet. (Kilde: Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk)
Arbeidskrav 3
Arbeidskrav gjennomføres individuelt på følgende måte:
Del 1: Studenten skriver en praksisfortelling fra pedagogisk praksis.
Del 2: Praksisfortelling presenteres, analyseres og drøftes i grupper som et praksisfellesskap. Omfang av 30 minutter per student.
Del 3: Studenten skal skrive et notat som inneholder refleksjoner, i lys av teori, over ulike dilemmaer som kom frem i gruppene i del 2. Omfang 1500 ord (+/- 10%).
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke bestått eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne
Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.
Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.
Teaching and learning methods
Individual work or in groups of up to three people, lectures, workshops, presentations and discussion, literature studies and research.
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
- Participation in organised workshops
- Oral presentation of a project using suitable media
- Reflect on learning in the project
Assessment
Portfolio assessment, individual or in groups of up to three people, subject to the following portfolio requirements in the project report:
- Scope of the portfolio - one student max 35 pages, group of two students max 40 pages, group of three students max 45 pages. Appendices come in addition.
- Process documentation in the form of pictures, graphics, text and other media, with argumentation for the development and choices made.
- Result from the designer project.
- Grounds for choices and giving an oral presentation (carried out as a coursework requirement).
- Discussion and analysis of how/what the product the student has designed communicates, and in what way and to whom.
All parts of the portfolio must be passed (grade E or better) in order to pass the exam in the course.
The exam result can be appealed.
Permitted exam materials and equipment
All.
Grading scale
Ingen
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skolens mandat og styringsdokumenter som er relevante for opplæringsløp fra 8.-13. trinn, yrkesfaglærer og yrkesopplæring generelt
- ha kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde, relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen i eget programområde
- ha bred kunnskap om yrkesdidaktisk undervisningsplanlegging som fremmer tilpasset og varierte læreprosesser, yrkes og interesse differensiering, dybdelæring og elevmedvirkning
- har kunnskap om anvendelse av klasse- og læringsledelse for å utvikle et godt klasse- og læringsmiljø med utgangspunkt i demokrati
- har bred kunnskap om ungdomskultur, utvikling, sosialisering, livsmestring og danning i et mangfoldig samfunn
- kjenner til fag- og yrkesopplæring i et historisk, internasjonalt og kulturelt perspektiv
- kjenner til ulike informasjonskilder, nasjonal og internasjonal forsknings for å videreutvikle sin yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne, lede og dokumentere relevant yrkesopplæring ut fra yrkesdidaktiske prinsipper som er tilpasset elevenes behov og yrkesinteresser
- kan lede læreprosesser som fremmer praktisk, tilpasset læring og dybdelæring på mangfoldige, teknologirike og flerkulturelle læringsarenaer
- kan legge til rette for entreprenørielle og kreative prosesser i undervisningen
- kan bidra til tverrfaglighet og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere i 8.-13. trinn
- kan gjennomføre vurdering i samsvar med forskrift, og gi tilbakemelding og fremovermelding som fremmer læring
- kan bygge og vedlikeholde gode relasjoner til elevene og lede inkluderende, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
- kan veilede elevene i å ta videre utdanningsvalg fra ungdomstrinnet til fag- og yrkesopplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennom engasjement og faglig innsikt legge til rette for at eleven skal oppleve mestring for å skape motivasjon i læreprosesser
- kan skape yrkesstolthet og yrkesidentitet for yrkene i eget programområdet og holde seg orientert om fagenes krav i lys av samfunnets utvikling og endringsbehov
- kan kommunisere, samhandle og bygge gode relasjoner med elever, foresatte, skolens ledelse og andre aktører i skole og arbeidsliv
- kan legge til rette for elevenes danning og livsmestring i et demokratisk og globalt samfunn
- kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet
- kan vise innsikt og evne til utforming, iverksettelse og kritisk analyse av læreplaner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og bruke og holde seg oppdatert på relevante nasjonale og internasjonale forskningsresultater for å treffe begrunnede valg i sin profesjonelle praksis