EPN-V2

BAPD2210 Kulturforståelse og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Cultural understanding and Communication
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
Timeplan
  • Forkunnskapskrav

    Bestått 1. studieår eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kan se sin profesjon i en kulturell kontekst og i et samtidsperspektiv
    • kjenner til sentrale teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen kulturforståelse, kommunikasjon og presentasjon. Herunder aktuelle teorier som; semiotikk, etnografi, emosjonell design og bærekraftig design

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kulturforståelse i egen arbeidsprosess
    • kan planlegge og gjennomføre en strategisk designprosess
    • kan gjennomføre flere iterasjoner i produktutviklingen og kunne analysere disse
    • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
    • kan reflektere rundt formidling og presentasjon og kunne velge egnet medium i forhold til mottager
    • kan anvende relevante uttrykksformer for kommunikasjon
    • kan benytte teorier og verktøy som etnografi, kartlegging, semiotikk og emosjonell design i utviklingen av et produkt
    • Kan reflektere rundt bærekraft i sin designprosess
    • behersker skriftlig og muntlig fremstilling samt argumentasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • behersker å bruke ressurspersoner for å fremme faglig utvikling
    • behersker å se seg selv og sitt virke i en kulturell kontekst og i et samfunnsperspektiv
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • Innhold

    Emnet skal gi generell kulturforståelse gjennom å forholde seg til gjenstander som kulturelle uttrykk, samt se prosjektet i en kulturell kontekst og i et samfunnsperspektiv. Emnet skal gi kunnskap i og erfaring med analyse av de ulike kulturelle kontekstene som produkter inngår i og hvordan de inngår i egen designprosess.

    Emnet skal fremme kunnskaper og bevisstgjøre studenten i bruk av kommunikasjon og kulturforståelse i et konkret designprosjekt. Studenten skal lære å kommunisere gjennom semantiske virkemidler, samt gjennom verbal og visuell kommunikasjon. Studenten skal få innføring i bruk av kommunikasjonsmetoder og presentasjonsteknikker og kunne formidle et budskap til en målgruppe.

    Emnet skal også inneholde fagstoff om etnografi, kartlegging, bærekraft, utforming av presentasjonsmateriell, utstilling/utstillingsmateriell og digital kommunikasjon.

    Arbeidet skal resultere i et produkt, rapport og kommunikasjons og utstillingsmateriell.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Individuelt arbeid eller i gruppe, forelesninger, workshops, presentasjon og diskusjon, litteraturstudier og research.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Planlegging av utstillingskontekst for eget produkt innenfor en helhetlig utstilling.
    • Deltagelse på organiserte workshops.
    • Holde en muntlig presentasjon av prosjektet ved hjelp av egnede medier.
    • Reflektere over læring i prosjektet.

  • Vurdering og eksamen

    Mappevurdering med følgende mappekrav i prosjektrapporten:

    • Prosessdokumentasjon med argumentasjon for utvikling og valg.
    • Resultat fra designoppdrag.
    • Argumentasjon for valg og gjennomføring av den muntlige presentasjonen.
    • Diskusjon og analyse av hvordan/hva produktet du har laget kommuniserer, på hvilken måte og til hvem.
    • Utstillingsmateriell og utstilling.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    To interne. Ekstern sensor brukes jevnlig.