EPN-V2

BAPD2100 Menneske og funksjon - produkt og metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Human Factors and Function - Product and Methods
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Design bør omfatte en menneskesentrert tilnærming for å skape noe nytt; der både helhet og detaljer spiller sammen for å kunne gi opplevd verdi for brukere. I dette emnet fokuseres det på brukere og brukersituasjoner, og hvordan å omsette deres behov til sentrale funksjoner i selve brukeropplevelsen. Emnet hviler især på to hovedfokusområder; bærekraft og inkluderende design.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emne BAPD1100, BAPD1020 og BAPD1300 eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til de mest vesentlige prinsippene for inkluderende design (tidligere; "universell utforming") og tilsvarende, bruker/menneske-orientert design, brukermedvirkning og samskaping.
    • kjenner til teori og prinsipper for bærekraftig design

    Studenten kjenner til designmetodikk, herunder

    • brukersentrert produktdesign
    • divergent og konvergent tenkning
    • metoder for å analysere behov og problemområder knyttet til bruk av produkter og systemer - begrepet brukerinnsikt
    • anvendelse av ulike modelltyper gjennom designprosessen (prinsipp- funksjon- mock-up-prototyp-)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre en designprosess
    • kan videreutvikle ferdighetene i modellbygging og materialisering av ideer, 3D-modellering, dokumentasjon og presentasjon og bruk av kunnskapsdatabaser og vitenskapelige søk
    • kan definere problemer og utvikle løsningsforslag med høy grad av brukerinvolvering
    • behersker å tilegne seg kunnskap og erfaring med å sortere og trekke ut essens i research/analyse - materiale
    • behersker konstruksjon, modellbygging og overflatebehandling
    • behersker å bygge videre på kunnskap og forståelse av materialer og materialegenskaper, samt produksjon og industrielle prosesser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har forståelse for, og praktisk erfaring i å håndtere samspillet mellom bruker, miljø og produkt i en designprosess
    • beherske å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
    • kan reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
    • kan beskrive og diskutere etiske utfordringer i møte mellom design, teknologi og samfunn innen tema om integrering, medvirkning og flerkulturelle perspektiver
  • Innhold

    Studenten skal tilegne seg forståelse og innsikt i ulike designmetoder som er relevante i konkrete desigprosesser.

    Aktuelle problemstillinger vil være knyttet til

    • funksjon og menneskelige brukeraspekter
    • brukerorientert design og ergonomi
    • å belyse den fysiske, psykiske og samfunnsmessige dimensjonen i et brukerperspektiv
    • å øve, praktisere og erfare teori og designmetodikk i ulike designprosesser
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Innlevering av presentasjonsmateriell og deltagelse på tre (3) milepælsmøter.
    • Refleksjonsnotat.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av to deler, både individuell og i gruppe, med følgende krav:

    - Deloppgave 1. Individuelt arbeid.

    Besvarelsen teller 40 % av karakteren.

    Visuell fremstilling av kartleggingsarbeid som viser sammenhenger og utfordringer for valgte tematikk.

    - Deloppgave 2. Gruppearbeid (unntaksvis individuell etter avtale).

    Gruppene kan bestå av 2 til 5 studenter.

    Besvarelsen teller 60 % av karakteren og bygger på arbeidet fra deloppgave 1.

    Dokumentert designprosess inkludert visualiseringer og modeller.

    Presentasjon av løsning gjennom fysiske modeller, plakater eller andre egnede medium.

    Omfang rapport: maks 2500 ord, ubegrenset med illustrasjoner.

    Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.