Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2100 Menneske og funksjon - produkt og metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Human Factors and Function - Product and Methods
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 20 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Design bør omfatte en menneskesentrert tilnærming for å skape noe nytt; der både helhet og detaljer spiller sammen for å kunne gi opplevd verdi for brukere. I dette emnet fokuseres det på brukere og brukersituasjoner, og hvordan å omsette deres behov til sentrale funksjoner i selve brukeropplevelsen. Emnet hviler især på to hovedfokusområder; bærekraft og inkluderende design.
Forkunnskapskrav
Bestått emne BAPD1100, BAPD1020 og BAPD1300 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til de mest vesentlige prinsippene for inkluderende design (tidligere; "universell utforming") og tilsvarende, bruker/menneske-orientert design, brukermedvirkning og samskaping.
- kjenner til teori og prinsipper for bærekraftig design
Studenten kjenner til designmetodikk, herunder
- brukersentrert produktdesign
- divergent og konvergent tenkning
- metoder for å analysere behov og problemområder knyttet til bruk av produkter og systemer - begrepet brukerinnsikt
- anvendelse av ulike modelltyper gjennom designprosessen (prinsipp- funksjon- mock-up-prototyp-)
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre en designprosess
- kan videreutvikle ferdighetene i modellbygging og materialisering av ideer, 3D-modellering, dokumentasjon og presentasjon og bruk av kunnskapsdatabaser og vitenskapelige søk
- kan definere problemer og utvikle løsningsforslag med høy grad av brukerinvolvering
- behersker å tilegne seg kunnskap og erfaring med å sortere og trekke ut essens i research/analyse - materiale
- behersker konstruksjon, modellbygging og overflatebehandling
- behersker å bygge videre på kunnskap og forståelse av materialer og materialegenskaper, samt produksjon og industrielle prosesser
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for, og praktisk erfaring i å håndtere samspillet mellom bruker, miljø og produkt i en designprosess
- beherske å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
- kan reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
- kan beskrive og diskutere etiske utfordringer i møte mellom design, teknologi og samfunn innen tema om integrering, medvirkning og flerkulturelle perspektiver
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Innlevering av presentasjonsmateriell og deltagelse på tre (3) milepælsmøter.
- Refleksjonsnotat.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler, både individuell og i gruppe, med følgende krav:
- Deloppgave 1. Individuelt arbeid.
Besvarelsen teller 40 % av karakteren.
Visuell fremstilling av kartleggingsarbeid som viser sammenhenger og utfordringer for valgte tematikk.
- Deloppgave 2. Gruppearbeid (unntaksvis individuell etter avtale).
Gruppene kan bestå av 2 til 5 studenter.
Besvarelsen teller 60 % av karakteren og bygger på arbeidet fra deloppgave 1.
Dokumentert designprosess inkludert visualiseringer og modeller.
Presentasjon av løsning gjennom fysiske modeller, plakater eller andre egnede medium.
Omfang rapport: maks 2500 ord, ubegrenset med illustrasjoner.
Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.