EPN-V2

BAPD2100 Menneske og funksjon - produkt og metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Human Factors and Function - Product and Methods
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Design bør omfatte en menneskesentrert tilnærming for å skape noe nytt; der både helhet og detaljer spiller sammen for å kunne gi opplevd verdi for brukere. I dette emnet fokuseres det på brukere og brukersituasjoner, og hvordan å omsette deres behov til sentrale funksjoner i selve brukeropplevelsen. Emnet hviler især på to hovedfokusområder; bærekraft og inkluderende design.

Forkunnskapskrav

Bestått emne BAPD1100, BAPD1020 og BAPD1300 eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til de mest vesentlige prinsippene for universell utforming og tilsvarende, bruker/menneske-orientert design, brukermedvirkning og samskaping.
  • kjenner til teori og prinsipper for bærekraftig design

Studenten kjenner til designmetodikk, herunder

  • brukersentrert produktdesign
  • divergent og konvergent tenkning
  • metoder for å analysere behov og problemområder knyttet til bruk av produkter og systemer - begrepet brukerinnsikt
  • anvendelse av ulike modelltyper gjennom designprosessen (prinsipp- funksjon- mock-up-prototyp-)

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre en designprosess
  • kan videreutvikle ferdighetene i modellbygging og materialisering av ideer, 3D-modellering, dokumentasjon og presentasjon og bruk av kunnskapsdatabaser og vitenskapelige søk
  • kan definere problemer og utvikle løsningsforslag med høy grad av brukerinvolvering
  • behersker å tilegne seg kunnskap og erfaring med å sortere og trekke ut essens i research/analyse - materiale
  • behersker konstruksjon, modellbygging og overflatebehandling
  • behersker å bygge videre på kunnskap og forståelse av materialer og materialegenskaper, samt produksjon og industrielle prosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for, og praktisk erfaring i å håndtere samspillet mellom bruker, miljø og produkt i en designprosess
  • beherske å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
  • kan reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
  • kan beskrive og diskutere etiske utfordringer i møte mellom design, teknologi og samfunn innen tema om integrering, medvirkning og flerkulturelle perspektiver

Innhold

Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide individuelt eller i grupper på opp til fem studenter.

Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Innlevering av presentasjonsmateriell og deltagelse på tre (3) milepælsmøter.
  • Refleksjonsnotat.

Vurdering og eksamen

Studentene gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med et relevant helsefaglig miljø, for eksempel på Fakultet for Helsefag ved OsloMet, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter.

I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av en veileder ved OsloMet før prosjektstart.

Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan identifisere og diskutere sentrale problemstillinger knyttet til e-Helse og helseteknologi.
  • har en grunnleggende forståelse av prosesser og organisatoriske strukturer innen helsevesenet
  • har en grunnleggende forståelse av regelverk og krav til etikk, sikkerhet og personvern som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi.

Ferdigheter

Studenten:

  • behersker fundamentale helsefaglige begreper og kan kommunisere med helsepersonell ved hjelp av disse begrepene.
  • kjenner de viktigste utviklingsmetodene som benyttes innen helseteknologi.
  • kan løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet til e-Helse og helseteknologi.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende tekniske prinsipper sammen med en grunnleggende forståelse av helsefag for å løse relevante problemer innen Helseteknologi og eHelse
  • kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om problemstillinger innenfor fagområdene helseteknologi og eHelse
  • kan gjøre en vurdering av hvordan et eHelse-prosjekt må forholde seg til regelverk, etikk, sikkerhet og personvern.