EPN-V2

BAPD2100 Menneske og funksjon - produkt og metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Human Factors and Function - Product and Methods
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Design er en menneskesentrert tilnærming for å skape noe nytt der helhet og deler spiller sammen for å gi opplevd verdi for bruker. I dette emnet skal vi studere bruker og brukersituasjoner og omsette det til funksjoner som et sentralt element i brukeropplevelsen.

Forkunnskapskrav

Bestått emne BAPD1100, BAPD1020 og BAPD1300 eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til begrepene; ergonomi på fysisk og psykisk individnivå universell utforming
  • kjenner til teori og prinsipper for bærekraftig design

Studenten kjenner til designmetodikk, herunder

  • brukersentrert produktdesign
  • divergent og konvergent tenkning
  • metoder for å analysere behov og problemområder knyttet til bruk av produkter og systemer - begrepet brukerinnsikt
  • anvendelse av ulike modelltyper gjennom designprosessen (prinsipp- funksjon- mock-up-prototyp-)

Ferdigheter

Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre en designprosess
    • kan videreutvikle ferdighetene i modellbygging og materialisering av ideer

3D-modellering, dokumentasjon og presentasjon og bruk av materialdatabaser og vitenskapelige søk

  • kan definere problemer og utvikle løsningsforslag med høy grad av brukerinvolvering
  • behersker å tilegne seg kunnskap og erfaring med å sortere og trekke ut essens i research/analyse - materiale
  • behersker konstruksjon, modellbygging og overflatebehandling
  • behersker å bygge videre på kunnskap og forståelse av materialer og materialegenskaper, samt produksjon og industrielle prosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for, og praktisk erfaring i å håndtere samspillet mellom bruker, miljø og produkt i en designprosess
  • beherske å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
  • kan reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Innhold

Studenten skal tilegne seg forståelse og innsikt i ulike designmetoder som er relevante i konkrete desigprosesser.

Aktuelle problemstillinger vil være knyttet til

  • funksjon og menneskelige brukeraspekter
  • brukerorientert design og ergonomi
  • å belyse den fysiske, psykiske og samfunnsmessige dimensjonen i et brukerperspektiv
  • å øve, praktisere og erfare teori og designmetodikk i ulike designprosesser

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Innlevering av presentasjonsmateriell og deltagelse på tre (3) milepælsmøter.
  • Refleksjonsnotat.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering individuell eller i gruppe, med følgende mappekrav:

  • Emnerapport, 20-50 A4 sider
  • Produktmodeller.

Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.