Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2000 Prosjekt og merkevarebygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project and Branding through Design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet vil studenten tilegne seg kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for sosialt arbeid. Studenten vil få kjennskap til vitenskapsteoretiske posisjoner, begreper og problemstillinger, samt få kjennskap til samfunnsvitenskapelig metode og dens muligheter og begrensninger. Studentene gjennomfører et prosjekt i grupper hvor de skal fordype seg i og utforske et selvvalgt tema fra et av emnene i annet studieår.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til identitetsbygging (del 1)
- kjenner til teori og praksis rundt merkevarebygging (del 1)
- kjenner til opphavsrett (Intellectual Property Rights) (del 1)
- kjenner til kreative metoder for innovasjon gjennom problemløsning og produktutvikling (del 2)
- kan gjennomføre en analyse av bedrift / oppdragsgiver
- kjenner til ulike markedsføringsstrategier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende merkevarebygging og markedsføring som grunnlag for et designprosjekt (del 1)
- kan bruke designskisseteknikker som strategisk verktøy i design prosessen (del 2)
- kan koordinere eget prosjekt med en annen prosjektgruppe (BAPD3000) (del 2)
- kan anvende idéutviklingsprosesser med andre gruppemedlemmer (del 2)
- behersker å presentere og argumentere for de valg som gjøres i prosjektet (del 2)
Generell kompetanse
Studenten
- behersker å arbeide i et prosjekt
- kan organisere samarbeid og dele ansvar
- behersker å erfare konflikter underveis i et prosjekt
- behersker kommunikasjon gjennom å utveksle forskjellige synspunkter og erfaringer for å bidra til god praksis
- kan reflektere over egene læreing og evner å justere dette under veiledning
Innhold
Emnet består av to deler. Prosjektene skal rettes mot samarbeid med eksterne aktører.
Del 1 har fokus på merkevarebygging, kreative metoder og opphavsrett (IPR).
Del 2 består av et samarbeidsprosjekt på tvers av årstrinn på bachelorstudiet. Studentene danner grupper (designkontorer). 3.BA skal fungere som prosjektledere i gruppene. Denne delen fokuserer på prosjektarbeid i team, øvet i praksis. Resultatet kan være vektet mot både konsept og ferdig utviklet produkt.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:
1. Obligatorisk deltakelse i seminarer og prosjektgruppe.
Det kreves 80 % deltagelse på seminarer og i prosjektgruppe. Prosjektgruppen bestemmer selv hvordan deltagelse i gruppearbeidet skal registreres og dokumenteres. Ved fravær over 20%, og som ikke overstiger 40 % gis et skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.
Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere forbedret versjon av oppgaven og holde en muntlig presentasjon én gang innen angitt frist.
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
2. INTERACT - INTER1200
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave.
Les mer om INTERACT og INTER1200 her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent fremmøte i prosjektperioden (del 2).
- Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar (del 1).
- Individuelt refleksjonsnotat.
Vurdering og eksamen
Praktisk eksamen i gruppe.
Gjennom et gruppearbeid i samarbeid med medstudenter fra første og tredje året på bachelorstudiet skal det utvikles forslag til løsninger for et reelle kundeoppdrag. Hver gruppe får individuelle oppdrag fra forskjellige kunder, som alle har sine unike behov. Gruppen må selv velge hvilke presentasjonsformater som er best skikket for å kunne vise hvordan det tenkes oppdragsgiverens behov skal kunne møtes. Dette avsluttes med en visuell presentasjon i gruppe; oftest med visning av tilhørende fysiske skalamodeller og/eller prototyper; digitale og/eller andre løsninger. Arbeidet bestemmes etter hva som relevans for kundens behov, og inneholde alle nødvendige elementer klar for produksjon og/eller implementering.
Eksamensresultatet kan ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått/ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Sensorordning
Jorunn Vindegg og Dag Jenssen