Studieinfo emne BAPD2000 2023 HØST
BAPD2000 Prosjekt og merkevarebygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project and Branding through Design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST
2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fremmer kunnskap om design som profesjonsfag. Emnet består av to perioder der den første, (2 uker), fungerer som forkurs med fokus på ulike metoder og teori relatert til faget. Den andre perioden, (resterende 4 uker), består av et samarbeidsprosjekt mellom studenter fra alle årstrinn på bachelorstudiet. Studentene deles i grupper på tvers av klassene. Perioden fungerer som praktisk øvelse av gjennomgått teori / fagstoff fra 1.periode der gruppene arbeider med reelle eksterne oppdrag.
Forkunnskapskrav
Bestått emne BAPD1000, BAPD1020, BAPD1300 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
kjenner til identitetsbygging (del 1)
kjenner til teori og praksis rundt merkevarebygging (del 1)
kjenner til opphavsrett (Intellectual Property Rights) (del 1)
kjenner til kreative metoder for innovasjon gjennom problemløsning og produktutvikling (del 2)
kan gjennomføre en analyse av bedrift / oppdragsgiver
kjenner til ulike markedsføringsstrategier
Ferdigheter
Studenten
kan anvende merkevarebygging og markedsføring som grunnlag for et designprosjekt (del 1)
kan bruke designskisseteknikker som strategisk verktøy i design prosessen (del 2)
kan koordinere eget prosjekt med en annen prosjektgruppe (BAPD3000) (del 2)
kan anvende idéutviklingsprosesser med andre gruppemedlemmer (del 2)
behersker å presentere og argumentere for de valg som gjøres i prosjektet (del 2)
Generell kompetanse
Studenten
behersker å arbeide i et prosjekt
kan organisere samarbeid og dele ansvar
behersker å erfare konflikter underveis i et prosjekt
behersker kommunikasjon gjennom å utveksle forskjellige synspunkter og erfaringer for å bidra til god praksis
kan reflektere over egene læreing og evner å justere dette under veiledning
Innhold
Emnet består av to deler. Prosjektene skal rettes mot samarbeid med eksterne aktører.
Del 1 har fokus på merkevarebygging, kreative metoder og opphavsrett (IPR).
Del 2 består av et samarbeidsprosjekt på tvers av årstrinn på bachelorstudiet. Studentene danner grupper (designkontorer). 3.BA skal fungere som prosjektledere i gruppene. Denne delen fokuserer på prosjektarbeid i team, øvet i praksis. Resultatet kan være vektet mot både konsept og ferdig utviklet produkt.
Arbeids- og undervisningsformer
Del 1: Prosjektarbeid i grupper
Del 2: Workshop i samarbeid med 1 og 3BA
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent fremmøte i prosjektperioden (del 2).
- Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar (del 1).
- Individuelt refleksjonsnotat.
Vurdering og eksamen
Praktisk eksamen i gruppe.
Gjennom et gruppearbeid i samarbeid med medstudenter fra første og tredje året på bachelorstudiet skal det utvikles forslag til løsninger for et reelle kundeoppdrag. Hver gruppe får individuelle oppdrag fra forskjellige kunder, som alle har sine unike behov. Gruppen må selv velge hvilke presentasjonsformater som er best skikket for å kunne vise hvordan det tenkes oppdragsgiverens behov skal kunne møtes. Dette avsluttes med en visuell presentasjon i gruppe; oftest med visning av tilhørende fysiske skalamodeller og/eller prototyper; digitale og/eller andre løsninger. Arbeidet bestemmes etter hva som relevans for kundens behov, og inneholde alle nødvendige elementer klar for produksjon og/eller implementering.
Eksamensresultatet kan ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
En intern sensor