Studieinfo emne BAPD2000 2022 HØST
BAPD2000 Prosjekt og merkevarebygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project and Branding through Design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fremmer kunnskap om design som profesjonsfag. Emnet består av to perioder der den første, ca. 2 uker, fungerer som et forkurs med fokus på ulike metoder eller kunnskap relatert til profesjonen. Den andre perioden, de resterende 4 ukene, er et samarbeidsprosjekt mellom 1., 2.og 3.bachelor. Studentene deles i grupper på tvers av klassene. Perioden fungerer som praktisk øving av gjennomgått teori / fagstoff fra 1.periode der gruppene arbeider med eksterne oppdragsgivere og / eller eksterne problemstillinger.
Forkunnskapskrav
Bestått emne BAPD1000, BAPD1020, BAPD1300 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
kjenner til identitetsbygging (del 1)
kjenner til teori og praksis rundt merkevarebygging (del 1)
kjenner til opphavsrett (Intellectual Property Rights) (del 1)
kjenner til kreative metoder for innovasjon gjennom problemløsning og produktutvikling (del 2)
kan gjennomføre en analyse av bedrift / oppdragsgiver
kjenner til ulike markedsføringsstrategier
Ferdigheter
Studenten
kan anvende merkevarebygging og markedsføring som grunnlag for et designprosjekt (del 1)
kan bruke designskisseteknikker som strategisk verktøy i design prosessen (del 2)
kan koordinere eget prosjekt med en annen prosjektgruppe (BAPD3000) (del 2)
kan anvende idéutviklingsprosesser med andre involverte deltagere (del 2)
behersker å presentere og argumentere for de valg som gjøres i prosjektet (del 2)
Generell kompetanse
Studenten
behersker å arbeide i et prosjekt
kan organisere samarbeid og dele ansvar
behersker å erfare konflikter underveis i et prosjekt
behersker kommunikasjon gjennom å utveksle synspunkter og erfaringer og gjennom dette, bidra til utvikling av god praksis
kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
Innhold
Emnet består av to deler. Prosjektene skal rettes mot samarbeid med eksterne aktører.
Del 1 omfatter cirka 1/3 del av emnet. Denne delen vil ha fokus på merkevarebygging, kreative teknikker og opphavsrett (IPR).
Del 2 omfatter cirka 2/3 deler av emnet og er et samarbeidsprosjekt mellom 1. 2. og 3.BA. Studentene danner grupper (designkontorer) på tvers av klassetrinnene. 3.BA skal fungere som prosjektledere i gruppene. Denne delen fokuserer på prosjektarbeid i team, øvet i praksis. Resultatet kan være vektet mot både konsept og ferdig utviklet produkt.
Arbeids- og undervisningsformer
Del 1: Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe
Del 2: Workshop koordinert med 3. årsstudenter og 1. årsstudenter som arbeider i emnene BAPD1010 og BAPD3000.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent fremmøte i prosjektperioden (del 2).
- Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar (del 1).
- Refleksjonsnotat.
Vurdering og eksamen
Bedriftsanalyse, individuell eller gruppe. Omfang; forside + 4 - 5 A4 sider inklusive bilder og referanseliste.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.