EPN-V2

BAPD1500 Kreativitet og estetikk i design Emneplan

Engelsk emnenavn
Creativity and Aesthetics in Design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I emnet skal studentene selv designe og produsere ett gitt antall identiske produkter, innenfor noen gitte rammer - som kan være pris, funksjon, finish og materialvalg. Produktene skal så selges fra egen stand på et marked på skolen.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet samt godkjent verkstedsopplæring (Arbeidskrav i BAPD1020).

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til metoder for konseptutvikling
    • kjenner til grunnleggende prinsipper innenfor merkevarebygging (prising og kalkulasjon)
    • kjenner til estetiske virkemiddel knyttet til produkter
    • kjenner til grunnleggende økonomiske mekanismer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan håndtere informasjon og fagstoff slik at det belyser en problemstilling
    • behersker å bruke 2D og 3D -media til idémyldring, analyse og produktutvikling
    • kan utvikle konsept
    • kan utvikle ulike 3D modellrekker
    • behersker å ta begrunnede valg
    • kan formidle fagstoff gjennom dokumentasjon og presentasjon av material- og formutforsking (2D og 3D
    • kan forklare sammenhengen mellom eksperimentelle metoder og produktutvikling
    • kan dokumentere og presentere utviklingsprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • reflektere rundt sammenhenger mellom teori og praksis relatert til produkter
  • Innhold

    I emnet Produktutvikling; estetikk og marked, vil sentrale temaer være metoder for konsept- og produktutvikling.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, demonstrasjoner, workshop, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Refleksjonsnotat.
    • Individuell markedsundersøkelse rundt selvvalgt produkt. Omfatter markedsorientering rundt tilsvarende produkter, samt breddesøk gjennom en feltundersøkelse. Studenten skal besøke minst to forskjellige typer salgssted, og dokumentere prisnivå, materialvalg, produksjonsmetode, funksjonalitet, semantikk/estetikk.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell mappevurdering med følgende mappekrav:

    • Produkt.
    • Produktkonsept.
    • Dokumentert arbeidsprosess (2D og 3D, materialutprøvinger).

    Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    To interne. Ekstern sensor brukes jevnlig.