EPN-V2

BAPD1401 Materialbasert design Emneplan

Engelsk emnenavn
Material based Design
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og utforsking av material- og overflatekvaliteter.

    Gjennom forelesninger og veiledede praktiske øvelser utvikler studentene kunnskap om ulike teknikker og materialegenskaper, og reflekterer over egne prosesser og resultater. Denne innsikten danner grunnlaget for å utforme et objekt eller en produktkolleksjon til en valgt kontekst.

    Det legges vekt på bevisst bruk av estetiske virkemidler som form, proporsjoner og dimensjonering, konstruksjons- og materialstruktur, overflatekvaliteter og tekstur - samt eventuelt fargebruk og mønsterrapportering.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet samt godkjent opplæring i HMS (helse, miljø og sikkerhet) på minst to av instituttets materialområder.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende forståelse for prosesser og innovativ idéutvikling
    • har inngående kunnskap om metoder for utforsking og formutvikling ved bruk av materialer
    • kjenner til hvordan bruk av estetiske virkemidler kan påvirke sanseinntrykk og persepsjon
    • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan arbeide utforskende med ulike material- og overflatekvaliteter gjennom å utvikle tredimensjonale former.
    • kan arbeide systematisk med materialer gjennom fysisk, visuell og skriftlig dokumentasjon av utforskningsarbeidet.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kjenner til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • kan henvise til fagstoff
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
    • kan arbeide med etterprøvningsbare resultat
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Workshops, forelesninger, demonstrasjoner, verkstedpraksis og individuelle oppgaver og gruppeoppgaver.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske, skal utføres individuelt, og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    1. Designbrief: En til to sider med problemstilling, kravspesifikasjon og kommenterte inspirasjonsbilder relatert til valgt kontekst.

    2. Form: Workshop og innlevering av øvingsresultater, som viser en tredimensjonal form med minst tre iterasjoner/formutviklingssteg. En til tre sider med illustrerende foto og tekst.

    3. Skriftlig refleksjon med tilbakeblikk på egen læringsprosess og planlegging i emnet. Inntil to sider.

  • Vurdering og eksamen

    Mappevurdering med følgende mappekrav:

    Fysisk utstilling bestående av

    • Fysiske modeller og analoge eller digitale tegninger som synliggjør en formutviklingsprosess.
    • Objekt eller produktkolleksjon.
    • Utvalgte materialutprøvninger som har hatt betydning for utforming av objektet/kolleksjonen.

    Rapport med dokumentasjon av designprosess og materialutforskning, 15-20 sider. Rapporten skal vise en helhetlig visuell beskrivelse av designprosess, form- og materialutforsking, supplert med forklarende tekst.

    Mappen vurderes til én helhetlig karakter.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Sigrid Haugen

  • Emneoverlapp

    BAPD1400 Eksperimenternde bruk av materialer og teknikker