EPN-V2

BAPD1400 Eksperimenterende bruk av materialer og teknikker Emneplan

Engelsk emnenavn
Experimental use of Materials and techniques
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og eksperimentering med materialkvaliteter.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet samt godkjent verkstedsopplæring (arbeidskrav i BAPD1020).

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til metoder for innovativ idéutvikling og idébearbeiding
  • kjenner til eksperimentelle metoder for utforsking i materialer
  • kjenner til overflate- og bearbeidingsteknikker innenfor ulike materialområder

Ferdigheter

Studenten

  • kan eksperimentere med materialer og ideer knyttet til tredimensjonal form
  • kan utforske ulike materialoverflatekvaliteter
  • kan arbeide eksperimentelt med uforutsigbare resultater og muligheter
  • kan arbeide systematisk med dokumentasjon av eksperiment

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og er bevisst fagets profesjonelle holdninger
  • kan henvise til fagstoff
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
  • kan arbeide med etterprøvningsbare resultat

Innhold

Åtte case-oppgaver (to individuelle, seks i grupper) som presenteres i plenum og med obligatorisk fremmøte.

Arbeids- og undervisningsformer

Workshops, forelesninger, demonstrasjoner, verkstedspraksis og individuelle- og gruppeoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Problemstilling: 1 A4 side med tekst og inspirasjonsbilder.
  • Arbeidsplan: Aktivitet og disponering av tid
  • Mønster og farge: Fysisk eller digital leveranse av egenprodusert mønsterrapport med minst tre fargevarianter basert på Ittens fargekontraster.
  • Skriftlig refleksjon over egen læringsprosess og planlegging. Inntil 2 A4.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Del 1. Bidrag til klassens felles materialbibliotek:

    • Fysisk dokumentasjon
    • Skriftlig og visualisert dokumentasjon (4-8 A4-sider)
  • Del 2:

    • Fysisk objekt, ideskisser, modeller og materialutprøvninger.
    • Presentasjonsmappe i format A3 med en helhetlig og gjennomarbeidet visuell prosessbeskrivelse (skissemateriale, tekst og bilder) min. 15 sider.
  • Del 3. Verkstedhåndbok

    • Supplerende besvarelser i form av skriftlige, eventuelt også illustrerte notater på alle sider under overskriftene «Mine notater» i arbeidsboken «Verkstedhåndbok». Verkstedhåndboka aktiviseres altså på nytt i dette emnet og suppleres i forhold til emnet BAPD1010.

Alle deler av mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Systems Engineering gir en grunnkompetanse i hvordan man utvikler analyserer og løser komplekse flerfaglige ingeniørutfordringer.

Dette innebærer helhetstenking med fokus på:

  • sluttbrukerens behov
  • prosjektledelsens behov, kostnader, tidsrammer og framdrift
  • ingeniørteamet eller spesialistenes kapasitet og kunnskapsnivå

Det legges vekt på å utvikle helhetstankegang og systemforståelse uten beregning av enkeltkomponenter. Emnet bygger på første og andre årskurs i ingeniørstudiet.

Vurderingsuttrykk

Ingen ut over opptakskrav.

Sensorordning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte. Definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • grunnleggende prinsipper i systemtenkning og potensiell anvendelse
  • holistisk og reduksjonistisk prosjektfokus
  • prosjekters livssyklus fra ide til avhending
  • interessenter (stakeholders) og deres krav
  • designkonsepter
  • funksjonellanalyse og systemkrav
  • designrevisjoner
  • integrasjon verifikasjon og validering av prosjekter

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre systemanalyse av komplekse flerfaglige ingeniørutfordringer
  • handtere og presentere i komplekse ingeniørutfordringer
  • løse caseoppgaver

Kompetanse

Studenten har

  • grunnleggende forståelse av kompleksiteten i brukerkrav sammen med organisasjonens evner til å tilfredsstille disse
  • kompetanse til å delta i faglige diskusjoner og kunne analysere virkelige system
  • en helhetsforståelse av flere av de mest krevende og komplekse ingeniør og samfunnsutfordringer vårt samfunn har, samt kunne kommunisere dette mot fagmiljøet og mot samfunnet for øvrig.

Emneansvarlig

Emnet undervises med utvalgte forelesninger i auditorium, med hovedvekt på caseløsning i grupper og enkeltvis.