EPN-V2

BAPD1400 Eksperimenterende bruk av materialer og teknikker Emneplan

Engelsk emnenavn
Experimental use of Materials and techniques
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen består av et praktisk, digitalt prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon. De to delene vurderes samlet.  Eksamen gjennomføres individuelt.

Eksamensresultatet kan påklages.  

 

1. Praktisk, digitalt prosjekt 

Studenten skal utvikle et praktisk, digitalt uttrykk knyttet opp til emnets innhold.  

2. Skriftlig oppgave 

Den skriftlige refleksjonen skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte inntil 2000 ord. 

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. 

Fravær - ikke bestått 

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. 

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen skal enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt  leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres. 

Forkunnskapskrav

Bevegelsesteater er en kunstnerisk uttrykksform der kroppens bevegelser, uttrykk og formasjoner i rommet står i fokus for scenekunstens kommunikasjon og uttrykk. Bevissthet i eget bevegelsesuttrykk styrker samspillet mellom aktører, rommet og tilhørere.

Bevegelsesteater kan rendyrkes som eget kunstuttrykk men også integreres i andre teaterformer. Bevegelsesteater egner seg også svært godt som et pedagogisk verktøy.

Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i bevegelsesteatrets håndverk og teori, bevisstgjøre det historiske samt dens funksjon i samtiden. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg kroppslig, enten det er kunstnerisk eller anvendt. Bevegelsesteater er et praksisnært emne.

Bevegelsesteater er et av valgemnene i bachelorløpet Drama- og teaterkommunikasjon.

Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som videreutdanning på heltid over et semester og som enkeltemneopptak.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til metoder for innovativ idéutvikling og idébearbeiding
  • kjenner til eksperimentelle metoder for utforsking i materialer
  • kjenner til overflate- og bearbeidingsteknikker innenfor ulike materialområder

Ferdigheter

Studenten

  • kan eksperimentere med materialer og ideer knyttet til tredimensjonal form
  • kan utforske ulike materialoverflatekvaliteter
  • kan arbeide eksperimentelt med uforutsigbare resultater og muligheter
  • kan arbeide systematisk med dokumentasjon av eksperiment

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og er bevisst fagets profesjonelle holdninger
  • kan henvise til fagstoff
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
  • kan arbeide med etterprøvningsbare resultat

Innhold

Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og eksperimentering med materialkvaliteter.

Mål:

Organisere og presentere resultater av eksperimentering med uforutsigbare resultater

Hensikten med arbeidet er å lage en samling av eksperimenter med materialer og overflater. Studenten skal reflektere over metoder og resultater, for så å anvende materialet i kontekst.

Arbeids- og undervisningsformer

Grade scale A - F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Learning outcomes:

After completing this course, the student has the following learning outcomes:

Knowledge

The student:

  • has basic knowledge of art dissemination, art dissemination theory and exhibition design
  • has basic knowledge of art theory and philosophical aesthetics

Skills

The student:

  • can assess and discuss various artistic expressions as well as exhibition and dissemination design
  • can design a portfolio that represents own artistic work

General competence

The student:

  • can apply art dissemination theory and strategies orally, spatially, visually and in writing

Vurdering og eksamen

Eksamen sensureres av en sensor. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Hjelpemidler ved eksamen

The exam consists of the following two parts:

  • An exam of 1200 words (+/-10%). The exam can be selected for oral presentation. Counts 60% of final grade
  • A portfolio that contains images and texts that disseminates own artistic work. Counts 40% of final grade

The exam result can be appealed.

Absence - Failed

Students who, due to a valid absence, do not take one or both of the partial exams, or who receive a grade of Fail can register for a new/postponed exam.

When preparing for a new/postponed exam, either a revised version of the same exam project can be submitted again, or a new exam answer can be submitted.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Emnet har følgende innhold: 

  • Grafisk layout i kunst og formidling 
  • Digital bildeproduksjon  
  • Digital presentasjon  
  • Eksportering og utskriftsmuligheter i digitale uttrykksformer  

Emneansvarlig

Emnet overlapper 15 studiepoeng mot KDK1100.