Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1400 Eksperimenterende bruk av materialer og teknikker Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Experimental use of Materials and techniques
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og eksperimentering med materialkvaliteter.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet samt godkjent verkstedsopplæring (arbeidskrav i BAPD1020).
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til metoder for idéutvikling og idébearbeiding
- kjenner til eksperimentelle metoder for utforsking i materialer
- kjenner til overflate- og bearbeidingsteknikker innenfor ulike materialområder
Ferdigheter
Studenten har grunnleggende ferdigheter i
- å eksperimentere med materialer og ideer knyttet til tredimensjonal form
- å utforske ulike materialoverflatekvaliteter
- å arbeide eksperimentelt med uforutsigbare resultater og muligheter
- å arbeide systematisk med dokumentasjon av eksperiment
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og er bevisst fagets profesjonelle holdninger
- kan henvise til fagstoff
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
- kan arbeide med etterprøvningsbare resultat
Innhold
A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade.
Arbeids- og undervisningsformer
This course involves the exploration of underlying phenomenon for the experiences that products and services elicit. Theories on product attachment, psychological mechanisms and heuristics, game and play theory make the fundament for design methods intended to elicit meaningful experiences. Design created within this context brings a discussion about product attachment, product lifetime and consumption up to surface, in relation to sustainable design, and behaviour. In extension, these discussions produce understanding and design processes that make the origin for a design projects and thus products and services with more predictable outcomes in relation to what feelings and activities they elicit.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Problemstilling: 1 A4 side med tekst og inspirasjonsbilder.
- Arbeidsplan: Aktivitet og disponering av tid
- Mønster og farge: Fysisk eller digital leveranse av egenprodusert mønsterrapport med minst tre fargevarianter basert på Ittens fargekontraster.
- Skriftlig refleksjon over egen læringsprosess og planlegging. Inntil 2 A4.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav:
-
Del 1. Bidrag til klassens felles materialbibliotek:
- Fysisk dokumentasjon
- Skriftlig og visualisert dokumentasjon (4-8 A4-sider)
-
Del 2:
- Fysisk objekt, ideskisser, modeller og materialutprøvninger.
- Presentasjonsmappe i format A3 med en helhetlig og gjennomarbeidet visuell prosessbeskrivelse (skissemateriale, tekst og bilder) min. 15 sider.
-
Del 3. Verkstedhåndbok
- Supplerende besvarelser i form av skriftlige, eventuelt også illustrerte notater på alle sider under overskriftene «Mine notater» i arbeidsboken «Verkstedhåndbok». Verkstedhåndboka aktiviseres altså på nytt i dette emnet og suppleres i forhold til emnet BAPD1010.
Alle deler av mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
The most important teaching and learning methods for this course are workshops, lectures, group work, studio courses and tutoring.
Vurderingsuttrykk
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- One note of reflection. Maximum 1000 words.
- Group assignments, lasts for 1-5 days.
Sensorordning
Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:
- design process documentation. Various medias possible. Students can choose to work in groups. Maximum 3 students per group.
The examination result can be appealed.
Emneansvarlig
No restrictions.