Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1300 Introduksjon til design – form og designprosess i kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to design - form and designprocess in context
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet omfatter blodprøveanalyser ved hjelp av kjemiske, enzymatiske og immunologiske metoder for å avdekke biokjemiske forandringer i kroppen. Laboratorieferdigheter og kunnskap om metoder, måleprinsipper samt ulike laboratorieundersøkelsers relevans og medisinske betydning vektlegges. Kunnskap om medisinsk biokjemi og laboratorieanalyser er viktig fordi prøveresultatene anvendes i diagnostikk og behandling av sykdommer.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:
- Laboratorieteknologi i medisinsk biokjemi 8
- Laboratoriediagnostikk og sykdomslære 6
- Kommunikasjon og etikk 1
-
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- kan forstå og spesifisere ulike stadier i en designprosess
- kjenner til analytiske og eksperimentelle metoder for gjengivelse, utvikling og manipulering av form.
- kjenner til begreper, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen designfaget.
- har kunnskap om tradisjoner, egenart og designs rolle i samfunnet.
Ferdigheter
Studenten:
- behersker prinsipper for:
- formulering av en designbrief.
- planlegging av designprosessen.
- utvikling og konstruksjon av prototyper, og tilpasse disse etter kontekst og behov.
- kjenner til relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer
- kan kommunisere sitt arbeid i 2D og 3D
Generell kompetanse
Studenten:
- kan strukturere og dokumentere designprosessen, alene og som deltaker i en gruppe.
- kan beskrive og diskutere designprosessen i forhold til historiske, sosiale, kulturelle, mangfolds- og bærekraftsperspektiver.
- kan reflektere kritisk rundt egne valg i designprosessen.
- kjenner til grunnleggende designfaglig terminologi og kan anvende denne i designprosessen.
-
Innhold
Emnet introduserer studentene for hvordan en produktdesigner arbeider for å utvikle et konkret produkt. Gjennom en strukturert designprosess med ulike verktøy, metoder og prosesser utvikler studentene forståelse, sensitivitet og kritisk tenkning rundt designprosessen.
Emnet er bygget opp rundt parallelle aktiviteter, hvor kreativitet, samarbeid og innsats står sentralt. Hovedaktivitetene inkluderer forelesninger, workshops, leseseminarer, veiledninger både individuelt og i grupper, samt presentasjoner.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og laboratoriearbeid kombinert med studentarbeid individuelt og i grupper. I studentarbeidet inngår gruppeoppgaver med kasuseksempler som legges fram og diskuteres på seminarer. Studentene gjør manuelle analyser og utfører analyser og vedlikehold på automatiserte analyseinstrumenter. Studentene skriver individuelle logger under arbeidet på laboratoriet for å fokusere på egen arbeidsprosess og arbeider med skriftlige oppgaver som understøtter læringsprosessen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 90 % tilstedeværelse i praktisk laboratoriearbeid
- minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid og seminarer
- laboratorierapporter etter gitte kriterier
-
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler, en digital og en fysisk del.
Individuell skriftlig digital rapport skal inneholde
- research, dokumentert designprosess, individuelle skisser, renderings- og mock-up modeller.
- skriftlig refleksjon over egen læringsprosess og resultat
- omfang mellom 20 og 40 A4 sider
- antall ord mellom 1500 og 2500
Den fysiske innleveringen skal inneholde designforslag med skisser, renderings og mock-up modeller.
Eksamen kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20% av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
-
Emneansvarlig
Angeliki Dimaki-Adolfsen