Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1300 Introduksjon til design – form og designprosess i kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to design - form and designprocess in context
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for helse- og omsorgstjenestens styring, organisering og rammer
- kan gjøre rede for hva som karakteriserer en tjeneste av god kvalitet
- kan drøfte prioriteringskriterier og etikk i helse- og omsorgstjenesten
- kan gjøre rede for ledelsesstrategier i arbeid med innovasjon og implementering av kunnskapsbasert praksis
- kan drøfte FNs bærekraftsmål og spesielt mål 3, God helse og forståelse for sammenhengen mellom helse og bærekraftig samfunnsutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende modeller for kvalitetsforbedring (forberede, planlegge, utføre, evaluere og implementere)
- kan anvende ulike kvalitetsindikatorer til å analysere kvalitetsforbedrende prosjekter
- kan bidra i kvalitetsforbedring med grunnlag i relevant fagkunnskap, forskning og brukermedvirkning
- kan gi strukturert tilbakemelding og vurdering til medstudenter på kvalitetsforbedringsarbeid i prosess
- kan gjennomføre systematisk kunnskapssøk relatert til spesifikke forskningsspørsmål
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter til å gjennomføre kvalitetsarbeid, inkludert å bidra til å implementere kunnskapsbasert praksis
- kan bidra i tverrfaglig samarbeid i kvalitetsforbedring av helse- og omsorgstjenestene på individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå
- kan bidra til utfasing og implementering av metoder og teknologi for å bedre kvaliteten på tjenestene
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- kan forstå og spesifisere ulike stadier i en designprosess
- kjenner til analytiske og eksperimentelle metoder for gjengivelse, utvikling og manipulering av form.
- kjenner til begreper, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen designfaget.
- har kunnskap om tradisjoner, egenart og designs rolle i samfunnet.
Ferdigheter
Studenten:
- behersker prinsipper for:
- formulering av en designbrief.
- planlegging av designprosessen.
- utvikling og konstruksjon av prototyper, og tilpasse disse etter kontekst og behov.
- kjenner til relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer
- kan kommunisere sitt arbeid i 2D og 3D
Generell kompetanse
Studenten:
- kan strukturere og dokumentere designprosessen, alene og som deltaker i en gruppe.
- kan beskrive og diskutere designprosessen i forhold til historiske, sosiale, kulturelle, mangfolds- og bærekraftsperspektiver.
- kan reflektere kritisk rundt egne valg i designprosessen.
- kjenner til grunnleggende designfaglig terminologi og kan anvende denne i designprosessen.
Innhold
Bestått - ikke bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A – F
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltagelse i et milepælsmøte med presentasjon og demonstrasjon av gruppe progresjon.
- Utstilling av gruppeoppgaven (med mock-ups modeller, en endelig prototype og en poster).
Gruppene kan bestå av 4 til 5 studenter
Vurdering og eksamen
Emnet inngår i MA-graden i sakprosa, studieretning ved masterprogrammet i medieutvikling, men er også tilgjengelig for andre studenter som ønsker å utvikle seg innen sakprosaforskning eller sakprosaproduksjon med tilhørende metodisk og teoretisk refleksjon. Opptakskravene er de samme som til mastergraden i sakprosa ellers.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Muntlig presentasjon av et avgrenset kvalitetsforbedringsprosjekt, i gruppe på inntil 6 studenter
- Én hverandrevurdering i gruppe på inntil 6 studenter
Sensorordning
Prosjekteksamen, i form av et skriftlig arbeid som utarbeides i løpet av emneperioden. Arbeidet gjennomføres i gruppe på inntil 6 studenter med et omfang på 3500 ord. Det gis samlet karakter til gruppa på eksamen.
Emnet gjennomføres på engelsk og eksamensoppgaven gis på engelsk. Eksamen kan besvares på engelsk, norsk (bokmål/nynorsk), svensk eller dansk.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Emneansvarlig
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.