EPN-V2

BAPD1300 Introduksjon til design – form og designprosess i kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to design - form and designprocess in context
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet blir studentene introdusert for både teoretiske og praktiske ferdigheter innen designfaget. De lærer om den iterative designprosessen, som starter med en spesifikk design-brief og utvikler seg gjennom idémyldring og formutforskning via tegning, modellering og prototyping, for til slutt å resultere i et ferdig produkt. Studentene blir kjent med både digitale og analoge metoder og verktøy knyttet til ulike materialer og kommunikasjonsformater. Designprosessen omfatter forskjellige tilnærminger og temaer, med fokus på kultur, historie og samfunn, bruk og brukere, bærekraft og produksjon. Studentene arbeider med designprosessen både individuelt og i grupper.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten:

    • kan forstå og spesifisere ulike stadier i en designprosess
    • kjenner til analytiske og eksperimentelle metoder for gjengivelse, utvikling og manipulering av form.
    • kjenner til begreper, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen designfaget.
    • har kunnskap om tradisjoner, egenart og designs rolle i samfunnet.

    Ferdigheter

    Studenten:

    • behersker prinsipper for:
      • formulering av en designbrief.
      • planlegging av designprosessen.
      • utvikling og konstruksjon av prototyper, og tilpasse disse etter kontekst og behov.
    • kjenner til relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer
    • kan kommunisere sitt arbeid i 2D og 3D

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan strukturere og dokumentere designprosessen, alene og som deltaker i en gruppe.
    • kan beskrive og diskutere designprosessen i forhold til historiske, sosiale, kulturelle, mangfolds- og bærekraftsperspektiver.
    • kan reflektere kritisk rundt egne valg i designprosessen.
    • kjenner til grunnleggende designfaglig terminologi og kan anvende denne i designprosessen.
  • Innhold

    Emnet introduserer studentene for hvordan en produktdesigner arbeider for å utvikle et konkret produkt. Gjennom en strukturert designprosess med ulike verktøy, metoder og prosesser utvikler studentene forståelse, sensitivitet og kritisk tenkning rundt designprosessen.

    Emnet er bygget opp rundt parallelle aktiviteter, hvor kreativitet, samarbeid og innsats står sentralt. Hovedaktivitetene inkluderer forelesninger, workshops, leseseminarer, veiledninger både individuelt og i grupper, samt presentasjoner.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, workshops, leseseminarene, veiledning, individuell- og gruppeoppgaver.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Deltagelse i et milepælsmøte med presentasjon og demonstrasjon av gruppe progresjon.
    • Utstilling av gruppeoppgaven (med mock-ups modeller, en endelig prototype og en poster).

    Gruppene kan bestå av 4 til 5 studenter

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av to deler, en digital og en fysisk del.

    Individuell skriftlig digital rapport skal inneholde

    • research, dokumentert designprosess, individuelle skisser, renderings- og mock-up modeller.
    • skriftlig refleksjon over egen læringsprosess og resultat
    • omfang mellom 20 og 40 A4 sider
    • antall ord mellom 1500 og 2500

    Den fysiske innleveringen skal inneholde designforslag med skisser, renderings og mock-up modeller.

    Eksamen kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Angeliki Dimaki-Adolfsen