EPN-V2

BAPD1300 Introduksjon til design – form og designprosess i kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to design - form and designprocess in context
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Form og konstruksjon gir studentene teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter ved utforskning av sammenhengen mellom design-konseptutvikling og konstruksjon / formgivning.

Metoder for utforsking / analyse av form, samt utvikling av prototyper / produkter er sentralt stoff i emnet.

Kunnskaper og ferdigheter om digitale og analoge verktøy brukes som basis for produktutvikling.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan spesifisere designkonsepter og kravspesifikasjoner
  • kjenner til analytiske og eksperimentelle metoder for gjengivelse, utvikling og manipulering av form
  • forstår prinsipper for 3D-visualisering og dataassistert produksjon ved hjelp av 3D-print, laser eller andre automatiserte prosesser
  • kan diskutere designløsninger ved bruk av designbegreper og prototype-bygging
  • forstår prinsipper for:
    • planlegging av prototypekonstruksjon.
    • formulering av en designbrief.

Ferdigheter

Studenten

  • behersker digital og manuell prototyp-konstruksjon i et utvalg av materialer
  • kan anvende ulike teknikker innen prototypebygging og tilpasse disse etter kontekst og behov
  • kan utnytte brukerinnsikt ved gjengivelse av romlig form
  • kan bruke tegning som kommunikasjonsverktøy i designprosessen
  • kan utvikle og konstruere form og knytte det til ide og kontekst

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan forklare og presentere prinsipielle designløsninger ved bruk av visuelle og skriftlige virkemidler
  • kan strukturere og dokumentere designprosessen
  • kan reflektere kritisk rundt valg i designprosessen
  • kan finne og bruke relevante metoder for prototype-bygging
  • bidrar positivt for å utvikle designfaget ved å øke bruk av avansert teknologi

Innhold

Gradert skala A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, workshop, individuell- og gruppeoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Oppbygningen av emnet er tilpasset personer i fulltidsstilling hos en arbeidsgiver innen transportsektoren. Forelesningene foregår på dagtid over to perioder med tre til fire dagers varighet. Mellom forelesningsdagene er det lagt opp til en høy grad av selvstendig selvstudium.

Undervisning i emnet foregår gjennom en veksling av forelesninger, diskusjoner, dataøvinger, regneøvinger og prosjektoppgave. Undervisningen skal være mest mulig motiverende for studentene og fremme selvstendig læring utover de timeplanlagte aktiviteter gjennom prosjektarbeid, innleveringer og selvstudium.

Undervisningen vil suppleres med gjesteforelesere fra faglig relevante ledende industribedrifter og næringsliv. Kontakten med nærings- og arbeidslivet gir, sammen med den ordinære undervisningen, studentene relevant og motiverende faglig tilnærming.

Studiet legger vekt på forskningsbasert undervisning og forskningsartikler er en naturlig del av pensum. Studentene får øving i å innhente og tolke informasjon, være kritiske, ta hensyn til etiske og miljømessige konsekvenser, samt skrive rapport basert på reelle problemstillinger i dagens transportbilde.

Vurdering og eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • ;2;individuelle øvinger.

Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen i to deler:

1) Individuell utarbeidelse av trafikkanalyse som inkluderer beregning av trafikkavvikling i

aktuell trafikkteknisk programvare og skriving av rapport;;teller 30% av sluttkarakter.

2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer;;teller 70% av sluttkarakter. Eksamen avholdes i universitetets lokaler.

Eksamensresultatet kan påklages.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Tillatte hjelpemidler ved eksamen er skrive- og tegnesaker, eventuelle hjelpemidler vedlagt oppgavesettet, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.