Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1110 Designhistorie og designteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Design History and Design Theory
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- er bevisst betydning av design sin rolle i samfunnsutviklingen og hvordan betydning og rolle varierer historisk og i samtiden.
- kjenner til innovasjon og framtidsmuligheter for design av teknologi og dets betydning i kultur og samfunn.
- er bevisst sin egen profesjonsrolle og forstår den i relasjon til både en samtidig og en historisk samfunnsmessig kontekst.
Ferdigheter
Studenten
- kan vise perspektivdannelse og anvende analyse og kritisk refleksjon med utgangspunkt i eget kjennskap til designs betydning og rolle for en bærekraftig samfunnsutvikling
- kan reflektere kritisk over framtidsmuligheter for designs betydning og rolle for samfunnet og for enkeltindivider.
- kan sette egen profesjonsrolle i perspektiv og kan i prosjekter analysere seg fram til muligheter og begrensninger for egen profesjonsrolle.
- behersker skriftlig og muntlig diskusjon, referansebruk og argumentasjon med utgangspunkt i egen kjennskap til designs betydning og rolle i samfunnsutviklingen så vel som for individer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan se seg selv og sitt eget virke i menneskelig og global sammenheng
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
- Workshop
- Forelesninger
- Ekskursjoner
- Midtveisgjennomgang
- Gruppearbeid
- Selvstudier
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne ta eksamen:
Aktiv deltakelse i gruppe på 5-7 personer som lager en muntlig 10 minutters presentasjon for klassen to ganger i løpet av emnet
Vurdering og eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Oppgavebesvarelse 1: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 1300 til 1500 ord.
- Oppgavebesvarelse 2: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 1500 til 2000 ord.
Gruppestørrelse 5-7 studenter. Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.
Alle deler i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig