Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1110 Designhistorie og designteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Design History and Design Theory
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2022/2023
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2023
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
 - 
    
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- ;er bevisst betydning av design sin rolle i samfunnsutviklingen og hvordan betydning og rolle varierer historisk og i samtiden.
 - kjenner til innovasjon og framtidsmuligheter for design av teknologi og dets betydning i kultur og samfunn.
 - er bevisst sin egen profesjonsrolle og forstår den i relasjon til både en samtidig og en historisk samfunnsmessig kontekst.
 
Ferdigheter
Studenten
- kan vise perspektivdannelse og anvende analyse og kritisk refleksjon;med utgangspunkt i eget kjennskap til designs betydning og rolle for en bærekraftig samfunnsutvikling
 - kan reflektere kritisk over framtidsmuligheter for designs betydning og rolle for samfunnet og for enkeltindivider.
 - kan sette egen profesjonsrolle i perspektiv og kan i prosjekter analysere seg fram til muligheter og begrensninger for egen profesjonsrolle.
 - behersker skriftlig og muntlig diskusjon, referansebruk og argumentasjon;med utgangspunkt i egen kjennskap til designs betydning og rolle i samfunnsutviklingen så vel som for individer.
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan se seg selv og sitt eget virke i menneskelig og global sammenheng
 - kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
 - kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
- Workshop
 - Forelesninger
 - Ekskursjoner
 - Midtveisgjennomgang
 - Gruppearbeid
 - Selvstudier
 
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne ta eksamen:
Aktiv deltakelse i gruppe på 5-7 personer som lager en muntlig 10 minutters presentasjon for klassen to ganger i løpet av emnet
 - 
    
Vurdering og eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Oppgavebesvarelse 1: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid.;Omfang 1300 til 1500 ord.
 - Oppgavebesvarelse 2: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid.;Omfang 1500 til 2000 ord.
 
Gruppestørrelse 5-7 studenter. Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.
Alle deler i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
 - 
    
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig